hr
jaargang -24 - laatste artikel 8-4 10:00 - 75974 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 .... 25 26 27 [28] 29 30 31 32

Welk geloof hang jij aan

20-03-08 13:44:50
ledi
Oudgediende

WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
PV: ik schreef dat ik het MEZELF afvraag. Ik zoek altijd de reden bij mezelf (dus o.a. wat moet ik er van leren)
En Kpuc: veel (zo niet de meeste) antwoorden kun jezelf bedenken , mits je supereerlijk tegenover jezelf bent. En niet veel mensen kunnen/durven dat.

20-03-08 13:45:55
pietjevlip
Oudgediende

WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Eerlijk duurt het langst... ook op school, want als je eerlijk bent, moet je nablijven 8O

20-03-08 13:46:07
Kpuc
Oudgediende

WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ledi en Pietje, dat is de rust van het ouder worden, dan leer je vanzelf om rust met je zelf te hebben ;)

20-03-08 14:01:38
yakkiba
Erelid

WMRindex: 1.137
OTindex: 3.922
Hey pietje,

je legt het niet helemaal goed uit.

Uitkomst was niet helemaal bekend omdat de vrije wil een variabele is. Oplossing was wel meteen gemaakt. Zoiets als sparen voor als je auto stuk gaat.

Beste mensen allemaal:

Geloof is: de verzekerde verwachting van dingen die echter niet worden gezien.

(Nieuwe wereldvertaling van de Heilige schrift)

De God die moord idd... die bestaat niet.
Een liefdevolle God die rechtvaardig is en bepaalde beslissingen neemt (hoe vervelend ook maar ieder krijgt meer dan genoeg kansen) bestaat wel.

Wetenschap verklaart niet alles, geloof hoeft niet alles te verklaren. Er zijn altijd onzekerheden.

Maar wat ben je bereid te geloven?
Geloof je in verbitterde mensen die teleurgesteld raakten? In kritische wetenschappers? In mensen die geloven in God?

@ Gio, als jij eerst in God beweerde te geloven zat het niet zo diep als je dacht door een 50-tal uitspraken. Ik bedoel, als je een stok zoekt om een hond te slaan dan vind je altijd wel iets.... en de bijbel is dik. Daarom zeg pietje dat je ook die andere teksten moet lezen.

Waarom zou God zeggen je mag niet moorden en dan een massamoordenaar zijn? Zonder reden zeker? Heb je naar het verhaal van Nineve gekeken? Dat is niet gesloopt omdat ze de goede beslissing namen. Of alle mensen die naar de koperen slang keken in de woestijn.
De egyptenaren wisten wat ze moesten doen om hun kinderen en hun vee (of zichzelf natuurlijk) te redden. Dat is ver van tevoren verteld. Deden ze het? Nee.
God kondigt ALTIJD aan wat hij gaat doen, waarom en wat je kan doen om het te overleven, of beter nog om het helemaal niet te laten gebeuren. Doe je niks ga achteraf dan niet lopen janken dat God wreed is.

20-03-08 14:05:25
yakkiba
Erelid

@occultwoman

voor jou geld hetzelfde.
Eerst alles lezen (niet los van elkaar maar alles) en dan commentaar geven. 8)

20-03-08 14:05:47
occultwoman
Lid

WMRindex: 65
OTindex: 16
Wnplts: Breda
@ledi.
Oh maar die waarom vragen stel ik mezelf ook al nier meer hoor,dat wat ik eerder schreef/typte was eigenlijk meer de vraag van vele anderen want antwoorden krijg ik toch wel,althans tot nu toe wel.
En dan heb ik het over de Waarom vragen he,tuurlijk alles heeft een reden,maar waarom moet alles een reden hebben?? dan blijf ik je toch op 1 waarom vraag het antwoord schuldig. ;)

Laat ik het zo zeggen,IK heb antwoorden op al mijn (levens)waarom vragen,ik weet bv waarom ik zo ziek ben geweest,waarom ik alle ellende meegemaakt heb en als je dat allemaal weet,dan geloof me of niet heb je overal vrede mee.QUA mezelf dan he.
Over anderen kan ik natuurlijk niet spreken.

En wat Pietje hierboven bericht,is niets anders dan de waarheid.

20-03-08 14:06:25
pietjevlip
Oudgediende

WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote:
Uitkomst was niet helemaal bekend omdat de vrije wil een variabele is. Oplossing was wel meteen gemaakt. Zoiets als sparen voor als je auto stuk gaat.

God is alwetend, God wist wel degelijk dát de mens de fout in zou gaan ;) Hij heeft het niet verhinderd, waarom weten we niet. Dat hoeven we ook niet te weten, dat is God's zaak. Wie zijn wij om ons daarmee te bemoeien? Wij moeten ons bemoeien met onze eigen probleem, en het grootste probleem is onze verhouding tot God.

20-03-08 14:07:32
Kpuc
Oudgediende

WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Vrede met je woorden, daden en geschriften hebben, meer hoeft een mensch niet te doen, dat is nu eenmaal de prijs van ons denkvermogen.

20-03-08 14:07:38
occultwoman
Lid

@yakkiba

Ja en dan? ik typ hier alleen wat IK ervan vind,daar hoef ik geen 28 pagina's voor te gaan lezen....

20-03-08 14:12:43
yakkiba
Erelid

@pietje

daar zit wat in.
Desalniettemin is dat niet relevant, het ging om de keuze die de mens zou maken.

@occultwoman,

ik heb het over de bijbel en dergelijke boeken ;). De bijbel legt dat namelijk uit in het boek Job ijvoorbeeld.

20-03-08 14:23:59
occultwoman
Lid

Ooooowh okeej....thanks but no thanks.
De bijbel is iets v eeuwen geleden,dit is het hier en nu,denk je nou echt dat alles zo nog is? neem nou bv het delen....wie doet dat nog? bijna niemand meer...of Respect,ja das een goed voorbeeld...dat hebben nog maar heeeeel weinig mensen.

Ik liet laatst een oudje voorgaan bij de kassa,dat lieve mensje schrok zich dood,en keek mijn toch angstig aan,M.A.W je gaat toch niks doen he!!!!JA dat is opvoeding..
Daar stond toch ook iets van over in de Bijbel?? kan me vergipsen.

deel met ons uw dagelijks brood...jaja denk. ze zien je liever sterven v/d honger dan dat ze maar iets zouden delen.kom op zeg...real life,geen boeken.

MAAR als jij je daar in kan verdiepen,waarom niet.
Ik zal jou daar niet over oordelen hoor.je bent wie je bent.

20-03-08 14:27:10
Madarian
Oudgediende

WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@yakkiba
De illusie van de vrije wil. Als God alwetend is en ons gemaakt heeft, wie zegt dan dat wij een eigen wil hebben?

We DENKEN dat het onze eigen wil is, maar misschien zijn we wel heel geavanceerde robots die alleen doen wat 'geprogrammeerd' is...

En een ander vraagje in het algemeen: Zijn er ook moslims onder ons? Ik wil graag weten wat moslims denken en vinden. Tot nog toe lijken hier voor mij alleen christenen en 'atheďsten' te zitten...

20-03-08 14:31:52
yakkiba
Erelid

@occultwoman
omdat het nu slechter is dan vroeger betekent het dan dat de vroege gewoontes van respect en liefde ouderwets zijn en duf?...

dat is de rollen omdraaien

@ Madarian

vrije wil is vrije wil. Als jij God niet wil dienen vind hij dat rottig maar hij gaat je niet dwingen. Je mag zelf kiezen. Maar dat is net zoiets als een broodrooster die vind dat hij zonder stopcontact kan leven... Eindstand, broodrooster heeft wat hij wil... en kan niks meer. Met mens is dat hetzelfde. God kan je alles geven wat je nodig hebt. Wil je niet? Fine, maar niet huilen als je dan iets tekort komt (zoals vrede, respect, liefde, gezondheid etc etc)

20-03-08 14:40:36
CrazyM
Senior lid

WMRindex: 133
OTindex: 406
Wnplts: Cairns
Slechter dan vroeger? :P

En hoe weet je dat god iets vind eigenlijk? Je zegt nu zelf bijvoorbeeld dat hij het rottig vind als jij niet hem dient, maar zo zijn er meerdere voorbeelden. Hoe kan je van hem weten wat hij over iets denkt?

20-03-08 14:42:14
yakkiba
Erelid

@CrazyM

bijbel... ik redeneer vanuit de bijbel. Altijd gedaan.

20-03-08 14:44:57
Madarian
Oudgediende

@yakkiba
Welke god dan ook in een boek is een verzinsel van de mens. God zelf heeft nog nooit een boek geschreven waarin staat wat hij van ons verwacht. Het oude testament en het nieuwe testament verschillen teveel van elkaar qua karakter van God om er voor mij in te geloven. Oog om oog tegen draai de andere wang toe...

En al die verschillende religies (de uitvoering daarvan tenminste) zeggen dat je verdoemd bent of afvallig bent als je er niet in gelooft. Dat is voor mij voldoende bewijs dat die religies niet deugen, want door zo'n visie wordt het gebruik van je eigen hersens minder.

En het zorgt er ook voor dat mensen minder verantwoordelijkheid nemen voor hun daden of wat ze laten. Zie voorbeeld van het kind wat ik eerder noemde...

20-03-08 14:46:46
CrazyM
Senior lid

Ja daar wou ik dus ook op komen. De bijbel is geschreven door de mens, niet door (een) "god".
Dus hoe weet je dat god dat vind?

20-03-08 14:51:15
Madarian
Oudgediende

@CrazyM
Ik heb daar een goede spreuk voor: God knows no religion.

En voor degene die het daar niet mee eens zijn: zie de natuur. Ik heb nog geen dier gezien die bidt of een god aanbidt...

20-03-08 14:51:38
nietmeer
Quote CrazyM:
Slechter dan vroeger? :P

En hoe weet je dat god iets vind eigenlijk? Je zegt nu zelf bijvoorbeeld dat hij het rottig vind als jij niet hem dient, maar zo zijn er meerdere voorbeelden. Hoe kan je van hem weten wat hij over iets denkt?
Dat is toch duidelijk? Een boek dat duizenden jaren geleden is geschreven.
En over vrije wil en omniscientie; als God alwetend is, dan weet Hij de toekomst, en dan staat deze dus al vast denken sommigen, maar het kan ook betekenen dat God de uitkomst van elke beslissing kent. Vrije wil is uiteraard in zekere zin een illusie, aangezien alle beslissingen door je onderbewustzijn worden genomen en je 'ik' alleen de interface is voor contact met de buitenwereld. Zie: Freud.
En uitspraken als 'de wetenschap verklaart niet alles' doen me altijd huiveren, ten eerste zijn, in het dagelijks leven, ruwweg alle dingen verklaard, en ten tweede is een gat in onze kennis geen reden om deze met onzin te vullen om even een antwoord klaar te hebben, maar om op onderzoek uit te gaan.
En verder, alles heeft een verklaring, maar niet alles heeft een reden.
Quote yakkiba:
@CrazyM

bijbel... ik redeneer vanuit de bijbel. Altijd gedaan.
Je beseft dat mensen hebben besloten wat in de Bijbel staat en dus wat God's woord is?

20-03-08 14:56:11
yakkiba
Erelid

@Madarian

Beide geven aan waarom er staat wat er staat. Het is niet simpelweg regels in de een en regels in het andere.
Zo werkt het niet. De een is een voorafgaande van de ander. Het NT vult het OT aan en vervangt een aantal dingen... Of eigenlijk een ding vooral, namelijk de Mozaische wet (tien geboden en aanhang in overwegend Deuteronomium.)
De rest sluit naadloos aan, en die vervangin werd al heel lang voorzegd ook al in het OT. Ze sluiten dus naadloos aan op de rest.

Ik ken wel een religie die niet zegt dat je verdoemd of afvallig bent, hoogstens dat ze niet geloven dat het de goede weg is. Die niet meedoet aan oorlogen, die geen kindermolesteringen en dergelijke tolereert, die geen racisme kent, die constant beschuldigd wordt maar nog nooit schuldig is bevonden, die zich aan de wet houdt etc. (en er zijn uiteraard een paar afwijkingen. iedereen is nog steeds een mens en per definitie nooit perfect, goed, geweldig wat dan ook). Dus het valt mee allemaal.

@CrazyM

ken je het fenomeen gechannelde boeken? Boeken geschreven door mensen maar ingegeven door een hoger wezen? Net als een secretaresse die een brief schrijft voor een directeur. Wie heeft dan geschreven? De secretaresse, of de directeur.

20-03-08 15:05:11
nietmeer
Quote yakkiba:

ken je het fenomeen gechannelde boeken? Boeken geschreven door mensen maar ingegeven door een hoger wezen? Net als een secretaresse die een brief schrijft voor een directeur. Wie heeft dan geschreven? De secretaresse, of de directeur.
Wat weerlet de secretaresse ervan haarzelf opslag te geven door een brief te schrijven, zogenaamd van de directeur? Om de analogie even aan te houden.
Dan moet je even aannemen dat de directeur op zakenreis is of iets dergelijks.

20-03-08 15:14:03
CrazyM
Senior lid

En net als dat mensen vroeger werden ingegeven door een hoger wezen (god) dat er heksen waren? en dat die verbrand moesten worden?

20-03-08 15:14:39
Madarian
Oudgediende

@yakkiba
Dat was een voorbeeld.Dit is hetgene wat ik het belangrijkst vind van dat stukje:

"Welke god dan ook in een boek is een verzinsel van de mens. God zelf heeft nog nooit een boek geschreven waarin staat wat hij van ons verwacht."

En over jou boek:

De secretaresse heeft het boek geschreven. De meeste die "God" horen worden tegenwoordig opgesloten in een inrichting omdat ze stemmen horen. 8O

En in dat geval kun je niet zeggen dat het God geweest is, ook al zegt het stemmetje van wel. Daar is geen bewijs voor. Wie weet is het de duivel geweest die dat ingefluisterd heeft, als je daarin gelooft tenminste.

20-03-08 15:32:01
yakkiba
Erelid

iedereen

wat jullie zeggen is leuk, maar God gaat alleen in de film op 'zakenreis'.
De secretaresse doet niets uit zichzelf (geen bevoegdheid en het is toch een wat als situatie en niet relevant voor het voorbeeld.)

God gaf mensen niet in om te verbranden (weer iets van mensen) en God doet het nu niet meer want de bijbel is al af.

Komt bij, mensen kunnen niet voorspellen en de bijbel dus blijkbaar wel (reeds eerder in de topic besproken.)

we komen niet veel verder he? Haha, mja ach, het is niet zo erg... alleen ik merk duidelijk overtuiging tegenover staan 8)

20-03-08 15:37:56
nietmeer
Quote yakkiba:
iedereen

wat jullie zeggen is leuk, maar God gaat alleen in de film op 'zakenreis'.
De secretaresse doet niets uit zichzelf (geen bevoegdheid en het is toch een wat als situatie en niet relevant voor het voorbeeld.)

God gaf mensen niet in om te verbranden (weer iets van mensen) en God doet het nu niet meer want de bijbel is al af.

Komt bij, mensen kunnen niet voorspellen en de bijbel dus blijkbaar wel (reeds eerder in de topic besproken.)

we komen niet veel verder he? Haha, mja ach, het is niet zo erg... alleen ik merk duidelijk overtuiging tegenover staan 8)
Goed, als deze dingen door God zijn ingegeven, waarom zijn er dan verschillende heilige geschriften?
En de Bijbel die voorspelt? Kom nou, was Nostradamus'onzin ook goddelijk geďnspireerd?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 25 26 27 [28] 29 30 31 32

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven