hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1] 2 3 4 5 6 7 8

Vista at last

11-06-08 00:51:13
stormzoeker
Erelid

WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Zo heb je geen Vista, zo heb je twee computers op Vista draaien. Een systeem is specifiek bedoeld als Media Center en draait prima. De enigste aanpassing die ik gedaan heb is de tv kaart vervangen door een exemplaar met een dubbele tuner.
Het andere systeem is mijn oude vertrouwde AMD64. Deze is nu voorzien van een 64 bit versie van Vista.
Nu vraag ik me toch af waar iedereen toch tegen de problemen aanloopt :O. Het enige probleem dat ik tot op heden heb gehad is het verdwijnen van de prullenbak van de desktop (binnen 10 tellen op te lossen). Tot nu toe is alle hardware herkend en zijn de drivers (ook de 64bit) zonder problemen te verkrijgen.
De systeemscore is een 3.4 en dat heeft alles te maken met een wat ondermaatse videokaart (een nVidia 8400GTS). Niet van zoveel belang voor mij, ik ben geen 'hardcore' gamer.
De snelheid is prima in orde als het systeem eenmaal is opgestart. Vastlopers heb ik nog niet gezien in de afgelopen 3 weken. En ik sta niet bekend om het voorzichtig omspringen met een OS :P
Wat doe ik fout? Ik moet ergens wat fout doen als ik mensen om mij heen zo hoor schelden op Vista.... Het kan toch niet zo zijn dat ik de eningste ben die Vista vind meevallen en gewoon zeer prettig werkbaar vind op een 'middelmatig' systeem (AMD64 3200+ met 2 GB geheugen)?

11-06-08 06:45:38
Kpuc
Oudgediende

WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Een middelmatig systeem noemt ie dat 8-) Niet gek dat Vista naar tevredenheid draait 8O

11-06-08 07:12:49
Giovanni
Oudgediende

WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Storm je bent de enige niet hoor die Vista vind meevallen. Hetzelfde gold voor XP toen het uitkwam, dat het bagger was, en nu wil iedereen opeens dat het blijft. :O Vista willen ze niet.
Iedereen wacht op Windows 7. Komt waarschijnlijk in 2010 al. Misschien zelfs al eerder. :)
Kijk bv eens op schoonepc.nl voor het optimaal afstellen van Vista. 8)

11-06-08 07:36:22
Andreesie
Oudgediende

WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
het is dat windows de hardware-eisen voor de pc's waar windows op gaat draaien veel te laag is, om de oude computers nog effe de deur uit te kunnen schoppen met Vista erop.
ze zeggen dat 512 MB geheugen genoeg is voor vista... dacht et neit hoor/

11-06-08 08:28:16
Giovan
Senior lid

WMRindex: 50
OTindex: 1.488
S
als 1 ding duidelijk is dan is het wel dat vista sucks. btw ik vind xp helemaal niet slecht vergelijke met de steeds vast lopende 98 of ME. en waarom wil iemand nog überhaupt nog vista? ik zelf heb vista als zeer kut ervaren en het kan er niet beter op worden. als ik 1 ding heb geleerd van microsoft is het wel dat de enige producten die ze kunnen maken die niet sucken stofzuigers zijn. mijn mening over microsoft mag dan wel bot zijn, maar er zijn nog veel meer mensen die het over microsoft het zelfde denken. en wel eens gehoord dat de g5 imac de beste computer is om vista op te laten draaien?

11-06-08 10:34:44
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
@Giovan: ik heb je hele reactie gelezen en ik kan nergens vinden WAAROM je vista vind zuigen. Ik hoor altijd mensen klagen en klagen, maar ze geven nooit goede, geldige redenen.

En als ze redenen geven dan zijn t over t algemeen dezelfde redenen die ze gaven toen XP uitkwam, want dat was net zo slecht als vista nu ook volgens hun...

Natuurlijk, het is niet perfect en er zitten kleine foutjes in. Maar dat zit in elk stukje software.

11-06-08 12:42:07
Giovan
Senior lid

S
mijn probleem met vista is dat het te traag is te veel vergt van je geheugen, processoren vreet en na elke actie die je onderneemt vraagt of je dit zeker weet of je dit wilt doen.
het probleem mag dan wel liggen aan welk computer je gebruikt of wat de hardware zijn, maar dat geeft niet weg dat op den duur (1 maand) je computer te traag is.

11-06-08 12:51:04
stormzoeker
Erelid

Quote Giovan:
na elke actie die je onderneemt vraagt of je dit zeker weet of je dit wilt doen.

Neemt Microsoft de gebruiker eindelijk tegen zichzelf in bescherming (een veel gehoorde klacht in XP was dat de hoofdgebruiker automatisch beheerder was), is het weer niet goed (A).
Eerlijk gezegt vind ik het nog wel meevallen. Als ik in Kubuntu wat wil installeren of veranderen wordt er ook constant om een wachtwoord gevraagt ;)
Vista traag? Hmmm, voorlopig werkt het hier behoorlijk snel. Oók op een systeem met 1 GB aan geheugen. Als je naar de geheugenprijzen kijkt dan zal een eventuele upgrade naar 1 GB niet al teveel kosten.

11-06-08 12:53:42
Kpuc
Oudgediende

S
Storm, ik vind het echt niet gek dat Vista op dit systeem lekker draait, ik hoef het met 512 niet te proberen want ik krijg er gegarandeerd spijt van, om al maar niet te spreken over de comptabiliteit met hard, en software welke ik heb en gebruik 8O

11-06-08 13:02:47
stormzoeker
Erelid

Quote Kpuc:
om al maar niet te spreken over de comptabiliteit met hard, en software welke ik heb en gebruik 8O

Ik snap je punt en sommige dingen werken nu eenmaal niet onder Vista. Daar kun je Microsoft niet de schuld van geven, de leveranciers van de hardware moeten met de drivers komen. En dat gebeurd helaas niet altijd (met als triest dieptepunt Creative die gebruikers wilde laten betalen voor nieuwe drivers :@)
Van de andere kant heeft Vista (voor mij tenminste) een paar functies die ik veel wil gebruiken en die beter werken dan met XP. Het beste voorbeeld is het Mediacenter gedeelte. Voor XP had je dan XP MCE nodig, nu zit het standaard in Vista. Beter ondersteund, sneller en uitgebreider.
Heb hier ondertussen een systeem voorzien van Vista: een Intel E2160 processor, 1GB geheugen en een Foxconn moederbordje (samen kostte dit 119 euro) een X300 videokaart die ik nog had rondslingeren (een echte lichtgewicht die je voor rond de 30 euro kunt aanschaffen als je het nodig vind en een ramp onder Kubuntu) en Vista draait soepel (inclusief Aero).
Het voldoet voor mij en dat is wat uiteindelijk telt ;)

11-06-08 13:05:29
Kpuc
Oudgediende

S
Precies, het is alleen voor een mediacenter begrijp ik ;) Dus het echte werk wordt nog ouderwets a la Storm op de Pinguïn gedaan :P

11-06-08 13:09:27
stormzoeker
Erelid

Kpuc
Je moet de kracht van een OS gebruiken, niet de zwakheden ;) De Pinguin heeft nog steeds nut voor mij en die zal ik ook niet snel aan de kant schuiven :D

11-06-08 13:10:42
Kpuc
Oudgediende

S
Ik hou t wel op XP en minderen als w2k, mjah, das geen mindere, das een meerder (6) Vista heb ik voorlopig even de buik van vol 8O

11-06-08 14:43:20
nietmeer
Virusses
Intrusions
Spam
Trojans
Adware

maar dat is mijn mening (A)

11-06-08 16:17:17
Giovan
Senior lid

S
precies dat was ik ook nog vergeten te zeggen: de virussen. waarom een pc nemen met vista en miljoenen virussen waar je steeds je virusscanner moet upgraden en updaten terwijl je gemakkelijk en gratis ubuntu erop zet of een hippe chique mac osx koopt. mag dan wel wat meer kosten maar beter qualiteit dan een wat lelijk uitziende pc waar je de hardware apart ergens moet halen bij verschillende merken etc. ja natuurlijk kan je de belangrijke dingen tegenwoordig in 1 pakket kopen maar wanneer je iets wilt vervangen of extra wilt hebben moet je in verschillende winkels gaan lopen zoeken naar het merk dat jou het best lijkt.

11-06-08 17:48:26
Doctor Insano
Erelid

WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
Dude, volgens mij hebben ze jou verraden en twee Vista lookalikes gegeven.
Ik heb Vista, het kan alleen maar crashen, Internet Explorer is zwaar instabiel (lijkt alsof het soms ineens heel langzaam stukjes van mijn RAM geheugen vermoord, totdat ik uiteindelijk alleen nog kan rebooten), en thuisnetwerk instellen?
Het duurde een maand voordat ik de XP-computers kon vinden, waar het mij in XP een halve minuut kostte.
Kreeg mijn vader een Vista laptop, ziet hij binnen een halve minuut wel mijn Vista-PC, maar niet de XP's. Toch stonden ze aan en verbonden. Dan is Vista ook nog een driver-hel. Tot nu toe werkt mijn scype-phone nog net, mijn XFX GEAR doet niets, en mijn webcams (en dat waren goede dure dingen) had ik helemaal niets aan:(.
Gigantisch veel spellen werken niet of nauwelijks. Zo is het onmogelijk bij Battlefield 2 te gaan punkbusteren, en tig spellen willen niet werken.
En het duurt een half uur om op te starten. Ik heb Ubuntu Ultimate 1.8 ook, die start binnen een minuutje startklaar. En die Compiz Fusion (waar veel over wordt geklaagd) werkt bijna fantastisch (als je spel gaat doen, kan je hem beter ff vervangen door andere Windows manager, duurt 10 seconden). En Compiz Fusion is veel mooier dan Aero. En net zo stabiel.
En dat Vista is ook nog vreselijk sloom.
Oja, en vergeet niet DirectX 9.0c te installeren. Aan DirectX 10 heb je niet altijd wat. Sommige spellen hebben bepaalde gegevens nodig die je alleen krijgt door DirectX 9 te installeren. Vista heeft wel 9, maar een of andere vage bijzondere hopeloze versie. Dat probleempje was gelukkig zo gefikst. FF naar de Microsoft site gaan.
Ook vervelend trouwens dat het Update-centrum op die site niet wil werken met Vista. Wil gewoon niet. Doet alsof ik het verkeerde OS heb8-)
Oja, en het is vreselijk irritant.
-Wilt u doorgaan
-Weet u zeker dat u door wil gaan
-Bedoelt u niet de rechtermuisknop, of wil u doorgaan met de linker
-Weet u het zeker
Jee programma werkt eindelijk.
-Error, draai dit programma nogmaals in administrator mode8-)

Dit was een inleiding van mijn klachten, ik ben erg slecht in opsommen, dus de meeste klachten ben ik vergeten.

Bij iedereen lijkt dat ding anders te doen. Bij de een hoor ik die klachten, bij de ander weer die. Bij zwakkere (maar wel zeker Vista-Ready) pc's hoor ik er veel, bij de monsters hoor ik er maar een paar.

En dan te bedenken dat ik ooit blij was ermee. Maar dat was erg rap over hoor.
Mijnes is trouwens volgens die stikker niet Vista Ready, maar gewoon Vista. Zou betere pc zijn dan Vista ready.

11-06-08 18:15:30
stormzoeker
Erelid

@Giovan
Tsja... een virusscanner.... Ach, die draait op de achtergrond stilletjes mee en daar heb ik geen last van ;) Ik mag graag shoppen en kiezen uit onderdelen :P Ik sleutel een computer graag zelf in elkaar, kan ik precies bepalen wat er wel en niet in komt en zelf de prijs bepalen. Wel zo makkelijk :D
Ervaring met de verschillende smaken van Ubuntu heb ik al, ik gebruik Kubuntu en Edubuntu nog steeds.

@Doctor Insano
Geen enkel probleem met het netwerk hier :O Meteen na installatie werd de sambaserver, XP machine en de tweede Vista PC gevonden. Na het instellen van de machtigingen was het totaal geen probleem om bestanden te delen. Vijf minuten werk :P
Ik moet wel een look-alike in mijn handen gedrukt hebben gekregen :D

11-06-08 19:14:50
lucb1e
Erelid

WMRindex: 381
OTindex: 2.139
T S
Quote Giovanni:
Iedereen wacht op Windows 7. Komt waarschijnlijk in 2010 al. Misschien zelfs al eerder. :)

Ken je dat soort grote bedrijven niet? Doe er maar een jaartje bij...:P

11-06-08 19:21:54
Giovan
Senior lid

S
Quote stormzoeker:

Tsja... een virusscanner.... Ach, die draait op de achtergrond stilletjes mee en daar heb ik geen last van ;)

weet je zelf niet dat dingen die op de achtergrond draaien procesoren en geheugen verbruiken en zo je snelheid van je computer verminderen? mag dan wel onopvallend zijn het is en blijft een probleem om de snelheid van een pc hoog te houden.

11-06-08 19:23:08
Caster
Oudgediende

WMRindex: 2.086
OTindex: 16.129
Vista :nee#no

11-06-08 19:25:52
Giovan
Senior lid

S
caster... je hebt groot gelijk :ja #ok

11-06-08 20:38:29
Pablo
Oudgediende

WMRindex: 1.461
OTindex: 22.116
Als je Vista al zo lang hebt en er is niks mee gebeurt dan heb je er ook niks mee gedaan...
Zoiets heet een fresh-install, dat heb je bij Micro$oft systemen
Als je net een product van Micro$oft installeerd doet hij het redelijk en noemt men dat dus een fresh-install, tegen de tijd dat je het product al bij iedereen hebt kunnen aanraden begint hij curen te krijgen
Bij vista heb je trouwens bij security 2 knopjes: "geef elke mogelijke melding weer" of "schakel ALLES maar dan ook ALLE functies van Vista uit, inclusief beveiliging"

Wat ik wel goed vind van Micro$oft is hun creativiteit
Op de een of andere manier weet windows telkens als je hem opnieuw installeert iets nieuws te verzinnen
De ene keer gooit hij het internet er maar uit als ik mijn wampserver start (apache hoeft meestal niet eens aan te staan)
Andere keer geeft hij continu als ik een usb iets erin doe geeft ie meldingen van elke poort waar niks in zit (Er is geen bla bla gevonden wil je doorgaan/annuleren/stoppen)
Bovendien schakelt hij de pc zomaar voor je uit als je steeds binnen 2 seconde op een van de knoppen drukt
Daar komt nog bij dat me pc gelijk al uitvalt bij het aanzetten van me printer, als hij verbonden is met USB

Ik heb heel vaak goed proberen op te passen met wat ik doe, kijken waar het aan zou liggen maar meestal maakt het gewoon niet uit en is hij na een bepaalde tijd overdatumd

11-06-08 21:26:33
stryper
Senior lid

WMRindex: 197
OTindex: 578
S
Welke van de 8 ,niet meegerekent degene die het upgraden tussen allen, heb je storm?

Vista is niet bepaald waarvan je zegt WOW.. the wow starts now? nee hoor. Dat hij maar 3 gig ram ziet terwijl je er 4 hebt? Ok het is verholpen, maar dat hoort gewoon niet bij een nieuw product. En qua beveiliging is het nog zo lek als een zeef. Of je moet er weer een vuurmuur bij doen, 3d party. En dat steeds vragen om bevesteging? Het is opzich goed, als je perongeluk iets doet en t is verkeert.. dan was het wel zo handig. Maar het is vervelend, ik ken het. Net als bij osx leopard... als ik de extensie van een bestand wil veranderen van bijv. jpg naar png, dan gaat ie me daar toch steeds vragen of ik png wil of jpg... ik typ tog png in!?

Vista vraagt veel van je pc, ja we zijn in een tijd aangekomen dat ieder normale pc gebruiker wel een core2duo heeft... Als je geld hebt om Vi$ta te kopen, dan kun je ook wel een nieuwe pc halen. Zo niet? Hou het bij je xp. Voor de mensen die Vista downloaden en dan zegge dat het niet goed draait, zijk niet zo.

Trouwes de concurentie is ook niet geweldig. Leopard had na 2 maand al een update(service pack) en gister installeerde ik de 3e... komop zeg-,-

11-06-08 21:57:29
Doctor Insano
Erelid

WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
4 GB ram is de grens zo ongeveer voor 32 bits OSses en processors, wil je meer gebruiken, dan moet je 64 bits nemen. Maar dat schijnt een hel te zijn. Meeste processors tegenwoordig die je in je pc gebruikt ondersteunen 64 bits.

En ik heb gewoon single-core Celeron D @3,46 GHz.
En die wordt bestempeld als geschikt voor Vista.
Eerstvolgende nieuwe pc krijgt een intel core 2 blablabla (alles behalve single) @minstens 2,2GHz of een AMD dual/blabla (geen tri, daar schijnt soms problemen mee te zijn, bij crysis wordt er maar één core gebruikt.) @ veel meer GHz, want die zijn (op dit moment) bij veel hoger kloksnelheid (ik weet het tabel niet uit mijn hoofd, heb het wel eens gezien) gelijkwaardig.

11-06-08 23:52:17
stormzoeker
Erelid

Quote Giovan:
weet je zelf niet dat dingen die op de achtergrond draaien procesoren en geheugen verbruiken en zo je snelheid van je computer verminderen?

Dat is mij bekend ;) Draai al een paar jaar mee in de wereld van Windows en Linux (A).

Quote Pablo:
Als je Vista al zo lang hebt en er is niks mee gebeurt dan heb je er ook niks mee gedaan...

Leuke conclusie, maar raakt kant nog wal. Vista staat hier per dag ruim 12 uur aan en ik sta er niet om bekend dat ik duimen draaiend naar het scherm kijk :P Ik mag nu eenmaal graag van alles uit proberen, daarvoor heb ik een pc (A)
Quote stryper:
Welke van de 8 ,niet meegerekent degene die het upgraden tussen allen, heb je storm?

Vista Home Premium 64-bit en 32-bit (beide probleemloos op SP1 overigens)

Quote stryper:
Dat hij maar 3 gig ram ziet terwijl je er 4 hebt? Ok het is verholpen, maar dat hoort gewoon niet bij een nieuw product.

Ehhhh, er is niets verholpen. Dat is een beperking van de 32-bits versie. Die kan maximaal 4 GB geheugen aansturen. Een uitleg waarom je maar 3 GB ziet staat hier. Het is niet zozeer een 'fout' van Windows, maar een beperking in de hardware. Sterker nog, Windows geeft gewoon aan hoeveel geheugen het daadwerkelijk kan gebruiken in plaats van de hoeveelheid geïnstalleerd geheugen ;) Eigenlijk best wel netjes :D

Quote stryper:
Vista vraagt veel van je pc, ja we zijn in een tijd aangekomen dat ieder normale pc gebruiker wel een core2duo heeft...

Twee systemen met Vista hier draaien single core processoren (een AMD64 en een Celeron). Een derde draait op een Dualcore (een E2160).

Quote stryper:
Trouwes de concurentie is ook niet geweldig. Leopard had na 2 maand al een update(service pack) en gister installeerde ik de 3e... komop zeg-,-

Lol, binnenkort hebben we ook al Ubuntu 8.04-1.... (geen geintje)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 5 6 7 8

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven