hr
jaargang -24 - laatste artikel 8-4 08:00 - 75973 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 .... 29 30 31 32

Welk geloof hang jij aan

13-12-06 15:24:18
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Wicca is zoooooooooo onbijbels ;)

13-12-06 15:27:17
Blend
Oud Moderator

WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@evertwinter
Okey, stel dat we door god geschapen zijn (ik vind van niet, maar ik kan dat aan de kant zetten). We voeden ons met dingen die op de aarde groeien, wat moeder natuur ons geeft, is misschien ook wel door god geschapen, maar moeder natuur laat het groeien.

Dan moeten we de natuur net zo goed "eren" als god

13-12-06 15:29:44
Hoskeu
Erelid

WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Quote evertwinter:
@Hoskeu:
Het draait in het leven niet om de mens maar om God. En wat Hij zegt is voor mij waar. Kgeloof niet in de evolutietheorie nee en daar kun je een hele lange discussie over voeren waarbij het erop uitdraait dat je zowel de godsdienst als de evolutietheorie moet geloven waarbij (volgens een boek dat ik gelezen heb) de schepping wetenschappelijk het meest verantwoordde is. Maar goed, dat is ff off topic.
De mens, zoals al eerder vermeld, is naar Gods beeld geschapen en was zonder zonde op de aarde. De mens had ook direct contact met God. De mens had een bewustzijn gekregen en een ziel. Iets wat een dier niet heeft. Daar zit het verschil in. Een mens is de kroon op de schepping. De mens is ook de enige die bewust God kan dienen.

Het probleem is dat ik niet kan controleren wat God zegt... dat is het hele gedoe om geloof!!
De ene zegt dat allah dit gezecht heeft, de andere dat god wat anders zegt... Dat vind ik zo moeilijk...
Zoals Blend ook al zei, dan komt er een vent die start een kerk... Zoow geef je geld maar aan mij, dat heeft god tegen mij gezecht... Het is gebeurt en gebeurt nog... Maargoed, het is niet aan mij om te oordele wat god gesproken heeft... Maar bij mij gaat dat er niet in

De mens heeft niet als enige een bewustzijn gekregen, wetenschappelijk is vast gesteld dat alles wat droomd, dingen moet verwerken, als je dingen moet verwerken psysisch dan heb je een bewustzijn... Dieren dromen ook... Tenminste veel dieren... Heb jij geen kat die soms in zijn slaap mauw roept of met zijn pootjes beweegd??
De mens heeft een hoger bewustzijn, kan vooruit denken, plannen, een hoger doel zien... Maargoed dat is mijn interpretatie...

Jup alleen de mens kan god dienen...

13-12-06 15:31:22
Hoskeu
Erelid

Quote evertwinter:
Wicca is zoooooooooo onbijbels ;)

Ja nouja... waarom??
Omdat die hun naaste lief hebben, alles respecteren omdat het naar hun idee een ziel heeft...
Het boedisme is ook niet bijbels, Moslims ook niet...

13-12-06 15:34:34
Hoskeu
Erelid

Quote Blend:
@evertwinter
Okey, stel dat we door god geschapen zijn (ik vind van niet, maar ik kan dat aan de kant zetten). We voeden ons met dingen die op de aarde groeien, wat moeder natuur ons geeft, is misschien ook wel door god geschapen, maar moeder natuur laat het groeien.

Dan moeten we de natuur net zo goed "eren" als god

De kosmos, waar alles uit ondstaan is, het grote niets wat ook alles omvattend is... Oftewel god zoals evertwinter het wil noemen... Dat is de natuur... dat is die steen... dat bij jij... die steen en jij zijn die energie... die die zijn de deel van de kosmos... of god of hoe je het wil noemen...
God is dan dus deel van ons maar ook deel van dat dier of die steen...

Als je daarom een dier of steen niet zou respecteren, dan respecteer je jezelf niet... en dus ook "God" niet...

Zo leg ik dat dan weer uit in mijn visie... ;)

13-12-06 15:36:43
evertwinter
Senior lid

S
Daarom is het ook een geloof, je kan het niet controleren maar in je hart ben je er van overtuigd en leef je eruit. Sterker nog, je hebt er steun aan! Idd. In de Bijbel staat dat je je "tienden" moet geven aan de naaste. Maar daar zijn dus organisaties voor. Woord & Daad bijvoorbeeld. Of de GZB. Er zijn zat organisaties die iets goeds doen met het geld dat jij ze geeft. Het is niet gezegd dat je dat aan de kerk moet geven. Al werd dat vroeger wel gedaan en ging er van de kerk geld naar weduwen en de aller armsten die niet rond konden komen.

13-12-06 15:38:48
evertwinter
Senior lid

S
Quote:
De kosmos, waar alles uit ondstaan is, het grote niets wat ook alles omvattend is... Oftewel god zoals evertwinter het wil noemen... Dat is de natuur... dat is die steen... dat bij jij... die steen en jij zijn die energie... die die zijn de deel van de kosmos... of god of hoe je het wil noemen...
God is dan dus deel van ons maar ook deel van dat dier of die steen...

Als je daarom een dier of steen niet zou respecteren, dan respecteer je jezelf niet... en dus ook "God" niet...

Zo leg ik dat dan weer uit in mijn visie...

Zo zie ik God dus niet! God is zeg maar een persoon. Dus niet een iets. Maar ook geen persoon met superkrachten zoals de Grieken dachten. Gewoon, een almachtig opperwezen, zoals de Bijbel Hem omschrijft.

13-12-06 15:42:02
Hoskeu
Erelid

Quote evertwinter:
Daarom is het ook een geloof, je kan het niet controleren maar in je hart ben je er van overtuigd en leef je eruit. Sterker nog, je hebt er steun aan! Idd. In de Bijbel staat dat je je "tienden" moet geven aan de naaste. Maar daar zijn dus organisaties voor. Woord & Daad bijvoorbeeld. Of de GZB. Er zijn zat organisaties die iets goeds doen met het geld dat jij ze geeft. Het is niet gezegd dat je dat aan de kerk moet geven. Al werd dat vroeger wel gedaan en ging er van de kerk geld naar weduwen en de aller armsten die niet rond konden komen.

Als dit tot postitieviteit kan leiden moet je het zeker doen!!
Voel je jezelf er goed bij, wordt je zelf gerespecteerd en mag je jezelf respecteren dan moet je het zeker doen!!!

Maar als ik kerk en geloof hoor, dan kijk ik weer vanuit mijn referentie kader van die sterk kerkelijke familie van mij...
Die mogen nixxx... Je moet leven als Jezus... Als je een keer in je leven een komma anders doet als letterlijk omschreven staat in de bijbel zal meneertje god het precies net zien... Dan gaatie je pakke!!... Dan gaatie je eeuwig laten fikken in het vagevuur!!!
MUAHAHAHAHAHAAAAAAAAHAHA (6)

Zo leggen die de bijbel uit... dat is fout... die mensen gaan er aan onderdoor, zeker kinderen, want die stellen ze daar ook al aan blood...
Dat is zo een streng geloof, net nog geen sekte...
Dat is mijn associatie bij geloof, dus sorry dat ik afentoe wat fel uit de hoek kom... :$

EDIT:
Veel mensen geloven het niet eens dat dit soort van geloof nog bestaat in Nederland...
Wel degelijk!!
Gelukkig heb ik er niets meer mee temaken!!

13-12-06 15:42:22
Blend
Oud Moderator

S
@evertwinter
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Mijn eerste gedachte als ik dat lees is ook "jij kijk teveel tekenfilms"

Sorry voor deze uitspatting, ik heb nog steeds respect voor je hoor:) Maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat alles door god komt, een opperwezen ergens in de hemel.

Ooit gehoord van struisvogel-politiek?
Lijkt hier wel een beetje op

Ik sta open voor alles, ben ook erg nieuwsgierig, maar nogmaals excusses dit gaat er niet in bij mij

edit: Ik sluit me verder aan bij Hoskeu

13-12-06 15:46:15
evertwinter
Senior lid

S
Quote Blend:
@evertwinter
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Mijn eerste gedachte als ik dat lees is ook "jij kijk teveel tekenfilms"

Sorry voor deze uitspatting, ik heb nog steeds respect voor je hoor:) Maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat alles door god komt, een opperwezen ergens in de hemel.

Ooit gehoord van struisvogel-politiek?
Lijkt hier wel een beetje op

Ik sta open voor alles, ben ook erg nieuwsgierig, maar nogmaals excusses dit gaat er niet in bij mij

Dat is wel heel kort geredeneerd... Nee, wat de mens doet, doet de mens en God laat het toe. Als God zegt stop, dan stopt het op wat voor manier dan ook. Alleen zou God daarvoor een mens/dier/natuur gebruiken. Nee, wat de mens doet, is de keuze van de mens. Wat de mens uit zichzelf NIET kan is voor God kiezen. Maar ik kan als mens wel zeggen morgen koop ik een auto. God kan zeggen nee en dan zijn er bijvoorbeeld geen auto's die ik leuk vind. Heel simpel kort door de bocht voorbeeldje. Maar voor alle duidelijkheid, alles wat gebeurt wordt door God toegelaten met een achterliggende bedoeling die wij niet (altijd) snappen.

13-12-06 15:49:10
evertwinter
Senior lid

S
Quote Hoskeu:
Maar als ik kerk en geloof hoor, dan kijk ik weer vanuit mijn referentie kader van die sterk kerkelijke familie van mij...
Die mogen nixxx... Je moet leven als Jezus... Als je een keer in je leven een komma anders doet als letterlijk omschreven staat in de bijbel zal meneertje god het precies net zien... Dan gaatie je pakke!!... Dan gaatie je eeuwig laten fikken in het vagevuur!!!
MUAHAHAHAHAHAAAAAAAAHAHA

Das nou jammer... Als gelovige moet je geen Farizeër worden. Dat lees ik hier wel helaas. Nee, in het geloof moet je je vrij voelen en wat je doet, moet je voor Jezus/God doen uit liefde. Niet omdat het moet. Je moet bijvoorbeeld naar de kerk gaan omdat je er behoefte aan hebt. Niet omdat het per sé moet. Zo zijn er veel meer dingen. Zoals keuzes maken. Schoolkeuze bijvoorbeeld. Daarin kun je je geloof laten meewegen. Of gewoon je levenswijze. Ik kijk geen sex want het is onbijbels (bijvoorbeeld). Dat vind ik ook niet samengaan en daarom kijk ik het niet. Ik kan dat niet verantwoorden voor mijn geloof.
Edit Enkie: Quote gemaakt

13-12-06 15:49:17
Hoskeu
Erelid

Quote evertwinter:

Dat is wel heel kort geredeneerd... Nee, wat de mens doet, doet de mens en God laat het toe. Als God zegt stop, dan stopt het op wat voor manier dan ook. Alleen zou God daarvoor een mens/dier/natuur gebruiken. Nee, wat de mens doet, is de keuze van de mens. Wat de mens uit zichzelf NIET kan is voor God kiezen. Maar ik kan als mens wel zeggen morgen koop ik een auto. God kan zeggen nee en dan zijn er bijvoorbeeld geen auto's die ik leuk vind. Heel simpel kort door de bocht voorbeeldje. Maar voor alle duidelijkheid, alles wat gebeurt wordt door God toegelaten met een achterliggende bedoeling die wij niet (altijd) snappen.

Ik denk zeker dat er achterliggende gedachten zijn...
Dat er dingen gebeuren voor een reden...

Met alle respect, als god een keer een slechte dag heeft en jij dus maar voor straf geen auto kan vinden die jij leuk vind... da vink wat vergaan... Ik denk dat het op een wat hoger niveau gaat...

Maar dat vind ik ... :ja:P

13-12-06 15:57:27
Hoskeu
Erelid

Quote evertwinter:

Das nou jammer... Als gelovige moet je geen Farizeër worden. Dat lees ik hier wel helaas. Nee, in het geloof moet je je vrij voelen en wat je doet, moet je voor Jezus/God doen uit liefde. Niet omdat het moet. Je moet bijvoorbeeld naar de kerk gaan omdat je er behoefte aan hebt. Niet omdat het per sé moet. Zo zijn er veel meer dingen. Zoals keuzes maken. Schoolkeuze bijvoorbeeld. Daarin kun je je geloof laten meewegen. Of gewoon je levenswijze. Ik kijk geen sex want het is onbijbels (bijvoorbeeld). Dat vind ik ook niet samengaan en daarom kijk ik het niet. Ik kan dat niet verantwoorden voor mijn geloof.

Kijk dan vind ik dat je goed met geloof omgaat!!
Als ik in jouw geloof opgevoed was had ik het waarschijnlijk wel gehouden... maar door het milieu waar ik uit kom, ben ik me daar sterk tegen gaan verzetten, en zijn die gedachten zoals ik ze nu uit ondstaan... Ik heb daarom ook met mensen van andere geloven gepraat enzo...

Voor mij is er een groter iets wat boven de geloven staat...
Mensen denken in grote lijnen het zelfde... er is een boek met wijsheden, dat die bij verschillende geloven anders vertaald is en dat het ene geloof dit extremer naaleeft als anderen moeten ze zelf weten... Zolang ze zichzelf en alles verder om zich heen meer respecteren!!

Dat doet dat geloof wat ik als achtergrond heb dus niet... Dat is een geloof uit angst...

Op de begrafenis van mijn opa een paar jaar terug... weetje wat er toch gezecth werd door zo een kerk snuiter??
Daar kan ik nog kwaaaaad om worre!!

"Hij is iedere zondag braaf naar de kerk geweest zijn hele leven... Hij heeft nooit iemand kwaad gedaan, geleeft volgens de bijbel.... Voor een mens is dat veel, is dat zwaar... Maar voor god is dat nog nix.... Dan word je bij je laatste oordeel, gewogen gewogen en telicht bevonden!!"

En dan staat die ****** daar met zijn vingertje naar boven!!
Ik kon hem wel op zijn bek slaan...
Dat is ******* mijn opa die we aant begraven zijn, die man heeft nooit iemand wat misdaan, en die kerel preekt hem ff de hel in!!

Jah sorry maar dan breekt mijn klomp echt!!
Dan kan ik zo kwaad worden!!

13-12-06 16:14:48
Hoskeu
Erelid

Maargoed... ik ga jullie hier nog een prettig voortzetting van deze discussie wensen...
Ik ga mijn computter maar eens uitzetten zo ongeveer...

Prettige avond!! :w

13-12-06 16:40:27
evertwinter
Senior lid

S
Quote:
Hij is iedere zondag braaf naar de kerk geweest zijn hele leven... Hij heeft nooit iemand kwaad gedaan, geleeft volgens de bijbel.... Voor een mens is dat veel, is dat zwaar... Maar voor god is dat nog nix.... Dan word je bij je laatste oordeel, gewogen gewogen en telicht bevonden!!"

En dan staat die ****** daar met zijn vingertje naar boven!!
Ik kon hem wel op zijn bek slaan...
Dat is ******* mijn opa die we aant begraven zijn, die man heeft nooit iemand wat misdaan, en die kerel preekt hem ff de hel in!!

Jah sorry maar dan breekt mijn klomp echt!!
Dan kan ik zo kwaad worden!!

Als hij het daarbij gelaten heeft dan moet hij zich DIEP schamen! Ja, het is waar, wat een mens probeert is nooit genoeg om de hemel te verdienen. Dat kan de mens niet meer. De mens kan alleen in de hemel komen door genade. En om zo ver te komen, moet je veel leren als mens zijnde. Dan moet je leren hoe slecht je bent. Zeg maar overtuigd zijn van je eigen zonde. Dan is er genade mogelijk. Als je daarom vraagt en die wil God je ook geven. Graag zelfs! Maar Hij moet er wel om gebeden worden. Over je opa kan ik niet oordelen. Wil ik ook niet. Dat kan alleen God en ik hoop voor hem dat hij in de hemel is.

13-12-06 16:41:52
Blend
Oud Moderator

S
@evertwinter
als je het zo uitlegt heb ik er ook geen problemen mee hoor:)
Ik zal nooit zo gaan denken, maar ik vind het best dat jij zo denkt:)

Misschien was mijn reactie wat bot (kan ik inkomen) maar dat doe ik vaak om tenminste wat reacties los te puteren.

13-12-06 16:55:40
evertwinter
Senior lid

S
Tsjah... Dat is nou je EIGEN keuze, dat je zelf niet gaat geloven ;) En God laat het toe. Nou ja, eigen keuze... Die keuze is door Adam en Eva in het paradijs al voor je gemaakt omdat zij van de verboden vrucht (volgens velen appel) aten. Maar goed, het geloof is meer dan wat veel mensen denken. Eerder nederig en gunnend en in zekere zin ook radicaal. In de zin van, geloof je niet, dan kom je in de hel. das best wel radicaal hè ;) En als je dat gelooft dan kan dat best beangstigend werken en je hierdoor een zet geven om te proberen in de hemel te komen.

13-12-06 17:02:28
Blend
Oud Moderator

S
@evertwinter
Dus als je niet geloofd kom je de hel, als je daarin geloofd, geloof je dus in het "idee" van een hel (het kwade) Waardoor je automatisch gelovig bent, want je erkend dat er een hel is. Doordat je gelovig bent kom je in de hemel. Want gelovig zijn bepaal jezelf, niet doordat je naar de kerk gaat. Nee, omdat je dat zelf voelt. Heb je zelf gezegd:)

Dus erken dat er een hel is, daarom kom ik in de hemel

13-12-06 17:09:15
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@evertwinter: als ik Christen ben, ben ik volgens de Moslims verdoemd en als ik Moslim ben, ben ik volgens de Christenen verdoemd.... Zo kun je geloven wat je wil, verdoemd ben je toch

en 't hele menselijke ras kan nooit van Adam en Eva afstammen

13-12-06 17:11:35
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Dat zou Adam én Eva niet echt prettig vinden!

13-12-06 17:13:58
Ikke
Oudgediende

S
Quote heraux:
Dat zou Adam én Eva niet echt prettig vinden!

't KAN gewoon niet. Zelfs al had God 100 eerste mensen geschapen dan waren we allang uitgestorven: inteelt.

Door inteelt verdwijnt genetische variatie binnen 'n populatie waardoor die populatie zich nauwelijks meer aan veranderende omstandigheden kan aanpassen. En zoals Darwin al observeerde: aanpassen of sterven.

13-12-06 17:15:22
dandy
winnaar PW 06

WMRindex: 202
OTindex: 1.935
S
ik ben het met Ikke eens. Enne, ik geloof niet, maar wel in Zeus en zn vriendjes!!!

13-12-06 17:16:21
Ikke
Oudgediende

S
Quote Hoskeu:
(volgens een boek dat ik gelezen heb) de schepping wetenschappelijk het meest verantwoordde is.

Ik denk dat ik weet welk boek je gelezen hebt, kheb 't ook gelezen. Kheb me nog nooit zo kapot gelachen. Als DAT wetenschap is, dan gooi ik m'n computer in de Maas

D'r was 'n paar maanden geleden op de VPRO 'n documentaire waarin uitgelegd werd waarom ID geen wetenschap is

13-12-06 21:09:14
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@Lanira Mommy
Punt 1: Jehovah's Getuigen gebruiken geen bloed omdat er in de bijbel wordt geboden je te onthouden van bloed. Dus niet drinken en dus ook geen bloedtransfusies. Bloed heeft een speciale betekenis voor God. En bovendien is het ook niet altijd even gezond.
Als iemand veel bloedverlies heeft geleden dan zijn er tegenwoordig ook nog een stel alternatieven voor bloed. Deze zijn eigenlijk een stuk veiliger dan bloedtransfusies (misschien iets ingewikkelder maar wel beter).
Als jouw familie zegt dat het Gods wil is dat iemand sterft dan praat hij gewoon onzin. Want daar gaat het helemaal niet om. Natuurlijk moeten we iemands leven redden als het kan. Alleen zonder dat er bloed bij wordt gebruikt.

Punt twee: Klopt ook niet helemaal. Ten eerste dat je nicht wil werken is geen probleem, maar het beroep politieman wel. Als agent moet je nl. een wapen dragen en dat kan vanuit geloofsstandpunt niet. Ze zou wel kunnen proberen om een baan bij de politie te krijgen waarbij je geen wapen hoeft te dragen. Getuigen van Jehovah hebben niets tegen opleiding of werk, maar je moet het wel relativeren. Het moet niet je geestelijke bezigheden in de weg staan. Er wordt ook geen verschil gemaakt in man of vrouw in dat opzicht. Sommige mensen zetten soms hun werk op de eerste plaats en daarna komt bv. pas het gezin. Dat is voor niemand goed, ookal hang je geen geloof aan. Ik ken zat rijke inteligente goed opgeleide JG, maar ik ken ook mensen die hun geloof hebben verlaten doordat ze meer met materiele zaken bezig waren.

13-12-06 21:12:24
Blend
Oud Moderator

S
@Ikje
Waarom als er iemand sterf en iemand anders zegt het is gods wil vind je het onzin en als je geen bloed wil gebruiken (speciale betekennis, dus ook wil van god) is het normaal???

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 .... 29 30 31 32

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven