hr
jaargang -24 - laatste artikel 16-4 18:00 - 76008 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 .... 29 30 31 32

Welk geloof hang jij aan

14-12-06 15:15:41
Hoskeu
Erelid

WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Over dat issue wapens...

Mijn mening is dat een wapen niet fout is...
Dat wapen kan er niet aan doen dat hij zo gevormd is door de mens... Dat wapen is niet goed of slecht... HEt is de persoon die het wapen draagd die goed of slecht is...

Toen we nog met een berenvel om ons nek in een grot woonde en om elke hoek van de straat (die we toen nog niet hadden overgens :P) een tijger of ander beest op ons loerde... toen weerde de mensheid zich ook af tegen die dieren, anders hadden we simpelweg niet meer bestaan!!

Maar dat is niet erg... dat is overleven..
Als die tijger je op de nek springt, hij probeert je optevreten en jij kan alleen ontkomen door hem te doden... Dan is dat ook niet fout... Maar dan moet je nog wel respect hebben voor die tijger!!
Zoals veel indianen stammen vroeger, die baden eerst tot de ziel van het dier dat ze gingen doden... Ze baden om begrip, dat ze het eten nodig hadden... Ze verandwoorde zich eerst tegenover de ziel van het dier, dat die wist wat er ging gebeurten... Als dat dier zich dan liet vangen was dat omdat het dier daar mee instemde en zich op offerde voor het leven van die stam...
Dat vind ik dan ook bij dat stukje er boven over die tijger, dan zou je eienlijk nadat je het overleefd hebt door die tijger te doden tot de ziel van die tijger moeten spreken en hem vergeving vragen, uitleggen dat je nie anders kon... Die tijger doet dat ook niet voor de lol, die moet ook gewoon eten...
Zo is dat ook met mensen, als die je aanvallen en je verdedigd je... dan moet je daarna eigenlijk vergeving aan die ziel van dat mens vragen omdat je hem gedood heb... Je moet dan ook die ziel van dat mens vergeven dat hij je wilde doden...

Dat is respect!!
(edit: Dat is volgens Hoskeu respect...(Ben niet echt scherp vandaag, ik loop zelf dingen tedoen waar ik net iemand voor op de vingers tik:$) )

EDIT:
Nou maak ik zelf bovenin al een grote fout door tezeggen dat de persoon die het wapen draagd goed of slecht is...
Dat klopt niet... een persoon is niet goed of slecht... Een persoon doet goede of slechte dingen...

14-12-06 15:25:48
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
@Hoskeu:
Sowieso moet je respect hebben voor andere mensen. Vandaar de 10 geboden in de Bijbel want die gaan over respect van mens-God en mens-mens. Je moet ook volgens de Bijbel je vijanden vergeven. Nou, iemand die je wilt vermoorden kun je dan best bij vijand scharen. Je moet zelfs je vijanden helpen. (zie gelijkenis barmhartige Samaritaan) En dat vraagt om zelfverlochening. Een dier hoef je niet om vergeving te vragen en de ziel al helemaal niet, d.w.z. volgens mijn geloof. Een dier heeft geen ziel. De mens is van nature, volgens mijn geloof, wel slecht. Dat wil zeggen, sinds de zondeval, daarvoor was de mens goed en kon de mens kiezen tussen goed en kwaad.

Je moet de dood (eigenlijk al je daden) wel voor God kunnen verantwoorden!!

14-12-06 15:31:53
Blend
Oud Moderator

WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@evertwinter

Als iemand je probeert te vermoorden, moet je dan voor diegene respect hebben?? Of zie ik dat nu verkeerd?

14-12-06 15:34:18
nietmeer
Wie bepaalt dat een dier geen ziel heeft?? Echt zwaar ongerijmd en het laat mij toch weer zien dat het geloof een arrogant iets is.

14-12-06 15:35:54
Hoskeu
Erelid

@evertwinter
Waarom moet je in goed en kwaad denken??

Een mens is niet goed of slecht vind ik...
De opvattingen en het gedrag kunnnen goed/slecht positief/negatief zijn...
Een "vijand" zoals jij dat noemd is ook gewoon een mens... HEt zelfde mens als jij en ik...
Je moet die mensen kunnen vergeven dat ze naar jouw idee niet de juiste opvattingen hebben... Als die gene je wil doden, moet je je verdedigen om te overleven... dan moet je later wel verandwoorden tegenover die ziel waarom je zo gehandeld hebt... die moet je kunne vergeven net zoals je die ziel vergeven hebt van zijn daden...

Het is in sommige gevallen onmenselijk om zo tedenken... moord, verkrachting, marteling en ga zo nog maar even door... maar het zijn gewoon mensen als jij en ik vind ik... Die mensen hebben een in mijn opinie zeer ziek opvattings en gedrag patroon... Maar correct me if i am wrong, het zijn nogsteeds kinderen van god volgens het christendom...
Ik zou het denk ik niet kunnen om zulke mensen te vergeven, maar uiteindelijk zal je toch moeten, anders raak je verbitterd... dan raak je psygisch gesloopt door die daden van die persoon... dan richt die persoon nogmeer schade aan...

Ik geloof persoonlijk niet in een rechtbank als je dood gaat... Je zal je leven nog een keer moeten doorlopen, in ervaringen blijven hangen, dingen die je gedaan hebt... tot je beseft wat je aangericht hebt... je komt er niet zomaar vanaf...

Zo denkt die Hoskeu er over... :P

14-12-06 15:36:41
Blend
Oud Moderator

S
Toevoeging op Kpuc:
En als je niet geloofd in god en je dus niet volgens de "regels" leeft ga je naar de hel. Lekker hoor, zo van:
"Als je niet doet wat ik je opdraag, zal je branden in de hel"

En durft diezelfde god te zeggen dat je voor iedereen respect moet hebben.

Kan je voor mij ff het verband hiertussen leggen.

14-12-06 15:37:34
nietmeer
Burn baby, burn. Lijkt wel een beetje op de oude Romeinse keizer Nero.

14-12-06 15:38:59
Jivebunny
oud moderator

WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Disco inferno!!! Burn baby burn... !

14-12-06 15:40:04
Reema Sawwan
Erelid

WMRindex: 2.417
OTindex: 2.905
das idd een goed nummertjuh!!!
als je stoned bent!!!

14-12-06 15:40:22
Hoskeu
Erelid

Quote Blend:
Toevoeging op Kpuc:
En als je niet geloofd in god en je dus niet volgens de "regels" leeft ga je naar de hel. Lekker hoor, zo van:

Correct me if i am wrong evertwinter maar als ik mij goed herriner wordt er verkondigd dat god "onvoorwaardelijke liefde is" dat iedereen gelijk is voor god...

Die rechtbank op het einde van je leven vind ik persoonlijk ook wat ver gaan...

14-12-06 15:41:24
nietmeer
Ach, ze zijn gelukkig al af van het voorgeborchte, de rest volgt ook nog wel.

14-12-06 15:42:22
Hoskeu
Erelid

Quote Kpuc:
Wie bepaalt dat een dier geen ziel heeft?? Echt zwaar ongerijmd en het laat mij toch weer zien dat het geloof een arrogant iets is.

Volgens mij heeft alles een soort van "ziel"...

14-12-06 15:43:18
nietmeer
@Hoskeu. Jeps, daarom geloof ik in alles wat ademt.

14-12-06 15:45:33
Jivebunny
oud moderator

WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Ben blij dat ze de aflaten ook hebben afgeschaft... begon nu toch wel een beetje doorzichtig te worden...

14-12-06 15:45:49
Hoskeu
Erelid

Kpuc
Ook planten hebben een ziel volgens mij...
Een lager bewustzijn, dat wel...
Zelfs een steen heeft volgens mij een soort van ziel achtig iets, nog een lager bewustzijn... dus daarom vind ik het moeilijk om precies teplaatsen hoe je tegen die ziel aan moet kijken... :P

14-12-06 15:48:52
evertwinter
Senior lid

S
Quote Hoskeu:
Quote Blend:
Toevoeging op Kpuc:

Correct me if i am wrong evertwinter maar als ik mij goed herriner wordt er verkondigd dat god "onvoorwaardelijke liefde is" dat iedereen gelijk is voor god...

Die rechtbank op het einde van je leven vind ik persoonlijk ook wat ver gaan...

Je moet niet vergeten dat God aan zijn eer moet komen. Daar heeft Hij recht op. Omdat wij zondigen voldoen we daar niet aan. God is genadig, maar ook rechtvaardig! Doordat wij in zonden zijn gevallen moeten wij naar Zijn recht allemaal naar de hel. God is echter ook goed, genadig, omdat Hij zijn enige Zoon gezonden heeft om voor de zonden te sterven. Dus vandaar die liefde. Ja, die is onvoorwaardelijk want Jezus ging voor ons, en we hebben het niet verdiend, door de dood. Dan is het verder een kwestie van geloof je dat of niet. (Simpel gezegd)

14-12-06 15:50:10
evertwinter
Senior lid

S
Quote Hoskeu:
Quote Kpuc:

Volgens mij heeft alles een soort van "ziel"...

Heeft God bepaald. Alleen een mens heeft een ziel. En daar blijf ik bij ;) Sorrie... Niet om arrogant of stijf over te komen, maar dat geloof ik.

14-12-06 15:50:59
evertwinter
Senior lid

S
Quote Hoskeu:
Kpuc
Ook planten hebben een ziel volgens mij...
Een lager bewustzijn, dat wel...
Zelfs een steen heeft volgens mij een soort van ziel achtig iets, nog een lager bewustzijn... dus daarom vind ik het moeilijk om precies teplaatsen hoe je tegen die ziel aan moet kijken... :P

De ziel is datgene van de mens dat naar de hemel gaat. Het lichaam blijft op aarde, de ziel gaat naar de hemel, of hel. En bij de wederkomst van Jezus worden lichaam EN ziel herenigt.

14-12-06 15:52:06
Blend
Oud Moderator

S
Vraagje:

Stel je bent iemand die heel nobel leeft, geeft gul aan de mindere in de wereld. Heeft iedereen lief en heeft voor iedereen respect, naastenliefde dus. Eignlijk doet hij precies zoals het geloof het voorschrijft. Echter... hij geloofd niet. Gaat hij dan ook naar de hel?

(heb trouwens wel het idee dat het: iedereen tegen Evertwinter is)

14-12-06 15:54:40
evertwinter
Senior lid

S
Quote Blend:
Vraagje:

Stel je bent iemand die heel nobel leeft, geeft gul aan de mindere in de wereld. Heeft iedereen lief en heeft voor iedereen respect, naastenliefde dus. Eignlijk doet hij precies zoals het geloof het voorschrijft. Echter... hij geloofd niet. Gaat hij dan ook naar de hel?

Ja, het gaat erom dat God aan Zijn eer komt. Dat je zonden vergeven worden. Als dat laatste niet gebeurt, dan ben en blijf je voor God zondig. Dan zal Jezus eens zeggen dat Hij je niet kent. En dat is heel bitter, vind ik zelf ook. Maar als je beleefd dat je een zondaar bent, dan realiseer je je dat je best doen niet genoeg is. Dan wil je weten wat wel genoeg is en dat is genade, vergeving van zonde. En van daaruit ga je goede werken doen alleen zul je het altijd ervaren als "niet genoeg".

14-12-06 15:56:38
Blend
Oud Moderator

S
Dus het maakt niet uit wat je doet, je gaat toch wel naar de hel. Eén misstap en branden zul je8-)

sorry, maar ik zal denk ik nooit gelovig worden ik vind het allemaal tegenstrijdig en oneerlijk

14-12-06 15:56:40
Hoskeu
Erelid

@evertwinter
Ik vind persoonlijk eer een eng begrip... Naar mijn idee is dat een beetje het broertje van macht... Oftewel jezelf beter voelen dan anderen... Ik vind niet dat iets of iemand boven iets anders staat...

Zoals ik al meer op deze topic "gespamd" heb... Alles is 1... We bestaan allemaal uit de leegte die alles omvattend is, we zijn dus een deel van die leegte, we zijn die leegte, die omvat alles...
Die alles omvattende leegte, verlichting, innerlijke rust... hoe je het noemen wil... kan je vinden in jezelf... Dat is wat ik denk dat christenen met god bedoelen...

Die alles omvattende leegte kan niet oordelen, kan dus ook niet fout oordelen... Ik denk dat je uiteindelijk zelf oordeeld over jezelf... Dat je als je heen gaat je leven nog een keer gaat doorleven maar dan vanuit de mensen, dieren, dingen die jij wat aangedaan hebt... Dat je voelt wat die gevoeld hebben, zodat je begrip daarvoor krijgt... Dan mag je zelf oordelen over je leven...

Dat denk ik er over ;)

14-12-06 15:59:53
evertwinter
Senior lid

S
Quote Blend:
Dus het maakt niet uit wat je doet, je gaat toch wel naar de hel. Eén misstap en branden zul je8-)

sorry, maar ik zal denk ik nooit gelovig worden ik vind het allemaal tegenstrijdig en oneerlijk

Nee, het gaat niet om 1 misstap. Alle zonden kunnen vergeven worden. Echt allemaal behalve de zonde tegen de Heilige Geest. Dat is dat je je zo ervan afkeert dat je je erzelf helemaal van afsluit en alles weert wat er mee te maken heeft. Dus je er ook niet voor open stelt en er in geďnteresseert bent. Maar het gaat niet om 1 misstap ofzo want dan zou niemand zalig worden. Daarom is Jezus ook naar de aarde gekomen. Om voor alle zonden te sterven. Voor IEDEREEN is er genade, alleen niet iedereen krijgt die.

14-12-06 16:00:21
Hoskeu
Erelid

Quote evertwinter:

Ja, het gaat erom dat God aan Zijn eer komt. Dat je zonden vergeven worden. Als dat laatste niet gebeurt, dan ben en blijf je voor God zondig. Dan zal Jezus eens zeggen dat Hij je niet kent. En dat is heel bitter, vind ik zelf ook. Maar als je beleefd dat je een zondaar bent, dan realiseer je je dat je best doen niet genoeg is. Dan wil je weten wat wel genoeg is en dat is genade, vergeving van zonde. En van daaruit ga je goede werken doen alleen zul je het altijd ervaren als "niet genoeg".

Niet iedereen is tegen evertwinter, blend... Ik ben niet tegen hem, ik ben het niet helemaal eens met zijn opvattingen, al komen die toch ook weer verbazend vaak overeen... :P

Maar dat god aan zijn eer moet komen klinkt mij, zwart wit gezien, een beetje als vriendjes politiek...

Who is the man??
Zeg je de verkeerde naam dan ga je branden...

Maar dat is wel wat negatief voorgesteld...

De Hoskeu heeft zijn mening weer verkondigd

14-12-06 16:01:30
evertwinter
Senior lid

S
@Hoskeu:
Eer is in dit geval God alles en de mens niks. Als jou iets goeds overkomt, moet je God daarvoor danken. Gebeurt er iets slechts, niet vloeken, maar bidden om kracht zeg maar. Wat m'n oma altijd zei: Niet klagen maar dragen en bidden om kracht". God heeft overal een bedoeling mee, alleen wij zien die niet. Dat hoeft ook niet. Je moet op Hem vertrouwen en das moeilijk en een wezenlijk onderdeel van het geloof. Geloof en vertrouwen gaan hand in hand.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 .... 29 30 31 32

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven