hr
jaargang -24 - laatste artikel 18-4 14:00 - 76012 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 ..7 8 9 [10] 11 12 13 .. 29 30 31 32

Welk geloof hang jij aan

14-12-06 16:51:46
Blend
Oud Moderator

WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
schone schijn spelen dus...

14-12-06 16:56:35
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Vind jij dat schone schijn spelen? Zelf toegeven en ervan doordrongen zijn dat je fout bent? Als je schone schijnt speelt doe je alsof je goed bent en het allemaal niet uitmaakt. Dus dat begrijp je verkeerd denk ik.

14-12-06 17:00:52
Blend
Oud Moderator

S
@evertwinter
Quote:
Je moet voor God toegeven dat je fout was/bent. Niet voor jezelf al moet je daar voor jezelf wel van doordrongen zijn
Als je het voor god toegegeven hebt is het goed.

14-12-06 17:05:36
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Quote Blend:
@evertwinter
Quote:
Je moet voor God toegeven dat je fout was/bent. Niet voor jezelf al moet je daar voor jezelf wel van doordrongen zijn
Als je het voor god toegegeven hebt is het goed.

Ja maar ;) Er komt wel veel bij kijken. Je moet echt geloven en vertrouwen dat God er is. Dat Hij je zonden kan en wil vergeven, hoe veel het er zijn, en dat Jezus voor ALLE zonden is gestorven. Echt ALLE en dat je door genade en niet door eigen verdienste in de hemel kan komen. Genade is een kernwoord ;)

14-12-06 17:11:21
Blend
Oud Moderator

S
En stel dat ik dat allemaal gedaan hebt en ik ben genadig en ik erkern mijn zonde, lever mij volledig over aan god.

Wat heeft het voor voordeel dat ik in de hemel kom, wat is het "goede" daaraan.

Wat heeft het voor nut?

14-12-06 17:36:09
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Als god zo rechtvaardig is, waarom worden wij dan gestraft voor iets dat Eva duizenden jaren geleden heeft gedaan?

15-12-06 01:25:22
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Mijn moeder is zeer gelovig, Nederlands Hervormd. Ze heeft heel veel ellende meegemaakt, o.a. ernstige ziektes van een zoon en dochter, en jarenlange ziektes van mijn vader.O.a.prostaatkanker, Non Hodgkin lymfoom, stond stil, is nu teruggekomen en hij heeft niet lang meer te leven.
Ik vraag me dan af, waarom God haar dit dan allemaal aandoet, het lijkt wel een straf.

15-12-06 01:29:02
Dweezle
Senior lid

S
Ook heb ik een vriend die zeer sterk gelooft in God en in de hel. Hij zegt dat hij vroeger als kind een verschijning van Maria heeft gezien. Je wilt niet weten wat hij voor ongelofelijke ellende en mishandelingen, geestelijk en lichamelijk heeft meegemaakt. Nu levenslang geestelijk verwond is en geen leven heeft. Waar is God dan, vraag ik me af.

15-12-06 01:31:31
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
God = hoop, god = kracht, god = vriendschap... Als ik het even zo mag zeggen. God = geen persoon. God is iets waar je jezelf aan vasthangt.

15-12-06 01:34:21
Dweezle
Senior lid

S
Ja, daar heb je gelijk in. Vandaar dat mijn moeder en die vriend de kracht hebben om door te kunnen gaan met hun leven. Maar iets zo het ook wat makkelijker voor hun kunnen maken.

15-12-06 02:32:43
puntjuh
Senior lid

WMRindex: 178
OTindex: 46
Wnplts: Linne
Ik hoop dat ik geen party pooper ben, maar het enige waar ik in geloof is wat ik zie en kan voelen.. En ik geloof natuurlijk in mijzelf.

Het geloof is naar mijn mening een synoniem voor oorlog en anders wel de reden voor veel gevoerde oorlogen.

Ik erger me verder niet aan mensen die gelovig zijn, iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil, maar ik moet er niet mee lastig gevallen worden met wat ik persoonlijk de grootste kolder vind!

15-12-06 08:13:58
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@evertwinter
Even over bloed: Handelingen 15 vers 29 staat dat men zich dient te onthouden van bloed. Heel simpel, maar waar jij op doelt is denk ik: Leviticus 17 vers 11 en 12. Dit was voordat Jezus voor ons als offer zijn bloed voor ons gaf. In hebreeen 9 vers 11-14 en 22 staat dat het bloed van Jezus nu zorgt voor vergeving van zonden.
Maar dit gaat allemaal puur om vergeving van zonden van een ziel. (JG geloven ook niet in een onstervelijke ziel; Adam werd een ziel, hij kreeg het niet. Dus ieder levend wezen is een ziel.
JG zouden dus nooit bang kunnen zijn dat de ziel van een dood wezen voortleeft in het bloed.
De dood is de straf op de zonde. Hij geeft als het ware zijn eigen bloed als vergeving voor zonden.
Het is een beetje een vaag verhaal, omdat er heel veel bij komt kijken maar ik denk (hoop) dat je er wel een beetje wijs uit kunt.

15-12-06 09:17:58
Blend
Oud Moderator

S
@Ikje
heb je ook altijd een bijbel ofzo bij je? Zodat je kan opzoeken hoe je moet reageren op bepaalde situaties.

Anders reageer je zoals je intuitie je ingeeft en blijkt dat later tegen de "regels" te zijn

15-12-06 09:28:10
Ikje
Senior lid

@ Blend
Wat ik niet weet zoek ik op ja. En als ik iets verkeerd begrepen heb zet ik het achteraf wel recht.

15-12-06 09:30:32
Blend
Oud Moderator

S
@Ikje
Hoe gaat dat dan, dat "goedmaken"? Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Is dat een kwestie van bewustwoording. of moet je ook bepaalde dingen voor doen?

15-12-06 09:33:46
Ikje
Senior lid

@ evertwinter
Quote:
En waarom zou je vanuit het geloof geen wapen kunnen dragen? Het hangt er vanaf hoe je daarmee omgaat. Het is heel normaal voor een land om een leger te hebben (helaas is dat nodig) en voor een soldaat is het toegestaan dit te gebruiken uit zelfverdediging. Niet om zelf het recht in hand te nemen. Net als met de doodstraf. Deze mag volgens de Bijbel wel uitgevoerd worden, maar alleen door de overheid.

Gij zult niet doden lijkt me vrij duidelijk. De overheid moet je gehoorzamen ja zolang ze maar niet vragen van jou om bv. te doden. Een JG zal dus nooit soldaat worden.
Ik denk dat jij bedoeld dat er in het oude testament de doodstraf voorkwam, maar die is met het loskoopoffer van Jezus niet meer nodig.

15-12-06 09:35:16
Ikje
Senior lid

@ Blend
Doe niet zo diepzinnig :D
Gewoon als ik bv. op dit forum iets verkeerd heb gezegd dat ik dat later rectificeer.

15-12-06 09:39:12
Tovenaar
Erelid

Quote puntjuh:
Ik hoop dat ik geen party pooper ben, maar het enige waar ik in geloof is wat ik zie en kan voelen.. En ik geloof natuurlijk in mijzelf.

Het geloof is naar mijn mening een synoniem voor oorlog en anders wel de reden voor veel gevoerde oorlogen.

Ik erger me verder niet aan mensen die gelovig zijn, iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil, maar ik moet er niet mee lastig gevallen worden met wat ik persoonlijk de grootste kolder vind!

Ik geloof ook niet in god hoor.

15-12-06 09:42:13
Blend
Oud Moderator

S
@Ikje
Owh:) ik weet het niet hoor, daarom vraag ik het.
Sommige gelovige moeten allerlei dingen doen om hun zonde weer ongedaan te maken. Ik weet niet in hoeverre dat voor jouw overtuiging geldt:P

Als ik iets fouts zeg of doe, baal ik ff of ik moet het goed praten met diegene en dan is het klaar. Ik weet niet wat voor "ritueel" dat voor jou is.

15-12-06 09:46:19
Ikje
Senior lid

@ evertwinter
Quote:
Over de JG, waar kom je dan als je niet in de hemel komt? Is het dan gewoon over? Voorbij? En waarom geloven ze dat als er in de Bijbel staat dat er wel een hel is??

Ik zei net al dat de mens een levende ziel is en niet heeft. De doden zijn zich van niets bewust staat er bv. ook geschreven. Dood=dood.
Maar God vergeet de mensen niet en als straks na armageddon het paradijs wordt opgebouwd zal de opstanding plaatvinden voor zowel de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen (met de dood heb je betaald voor je zonden). Zij zullen dan een nieuw lichaam krijgen.
Een kleine kudde zal samen met Jezus in de hemel regeren over de aarde (gedurende 1000 jaar). Deze zullen wel een opstanding in de hemel krijgen zodra Jezus gaat regeren in de hemel. Volgens de JG is dat sinds 1914.

15-12-06 09:49:10
Ikje
Senior lid

@ Blend
Als ik iets verkeerd heb over God dan voel ik mij wel verantwoordelijk en vind ik dat heel erg. Maar dat is persoonlijk.

15-12-06 10:27:16
Tovenaar
Erelid

Quote Ikje:
@ evertwinter
Quote:
Over de JG, waar kom je dan als je niet in de hemel komt? Is het dan gewoon over? Voorbij? En waarom geloven ze dat als er in de Bijbel staat dat er wel een hel is??

Ik zei net al dat de mens een levende ziel is en niet heeft. De doden zijn zich van niets bewust staat er bv. ook geschreven. Dood=dood.
Maar God vergeet de mensen niet en als straks na armageddon het paradijs wordt opgebouwd zal de opstanding plaatvinden voor zowel de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen (met de dood heb je betaald voor je zonden). Zij zullen dan een nieuw lichaam krijgen.
Een kleine kudde zal samen met Jezus in de hemel regeren over de aarde (gedurende 1000 jaar). Deze zullen wel een opstanding in de hemel krijgen zodra Jezus gaat regeren in de hemel. Volgens de JG is dat sinds 1914.

Ja of niet... Dat weet je niet, dat geloof je maar.

15-12-06 10:42:25
Stryfe
Senior lid

WMRindex: 525
OTindex: 572
Wnplts: Den Bosch
S
Het grote punt van elk geloof (voor zover bij mij bekend, niet gaan schieten als ik me vergis pls) waar ik een probleem mee heb, is dat dát geloof zegt het enige (of enige ware) geloof te zijn en dat alles in een boek (het enige) staat opgeschreven en daarom waar is.

Iedereen doet het, situaties op proberen te lossen door passages in de bijbel/koran/weetikveelhoedieandereallemaalheten op te zoeken en te proberen uit te leggen.

Ik word zo moe alleen van sommige uitleg... ik snap dan het verband niet... zoals je bijvoorbeeld iemand uitschelden kan plaatsen onder het gebod gij zult niet doodslaan...
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij moet je heel erg iemand op zijn woord geloven zonder met hem in discussie te gaan om schelden en doden hetzelfde te gaan vinden.

Maar misschien moet ik hier maar mijn laatste post van maken in dit onderwerp, ik kom er toch nooit uit met gelovige mensen en al zeker niet als ze zo extremistisch zijn als sommige mensen hier.

P.S. Niet dat je bij voorbaad in mijn ogen een slecht mens bent als je extremist bent hoor, ik vind het alleen moeilijk discussieren als je toch niet door kunt dringen met argumenten omdat mensen al besloten hebben dat er maar 1 waarheid is, da's alles :D

15-12-06 10:53:14
Styvon
Erelid

WMRindex: 764
OTindex: 2.444
Religie is naar mijn mening macht hebben over mensen. De "priester"vertelt wat en dat word door de volgelingen als waar aangezien.

Kijk maar naar vroeger, een kruidenvrouwtje werd als heks/heiden bestempeld door de kerk en ze moest meteen op de brandstapel, wat heeft dat met religie/geloof te maken.

Vind het dit 1 van de moeilijkste topics in het forum. Je raakt er nl nooit over uit gedisscusieerd.

15-12-06 10:56:55
Blend
Oud Moderator

S
@Styvon

Ben het helemaal eens met je laatste punt:)

Het heet niet voor niks Geloof. Het betekend dat je ergens in geloofd, of juist niet.

Geloven = een mening

Mening is voor iedereen anders, zijn wel overenkomste (daarom meerdere mensen hetzelfde geloof) maar ik denk dat er meer verschillen zijn dan overeenkomsten.

Dat is het mooie van geloof, het is van jezelf.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 ..7 8 9 [10] 11 12 13 .. 29 30 31 32

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven