Welk geloof hang jij aan |
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
hoe zou een geloofloze samenleving eruit zien? |
|
stormzoeker Erelid
 WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
saai  |
|
Ikke
Oudgediende
 WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Vreedzaam. Oke, dat is utopisch gedacht, maar een hoop oorlogen hebben een religieus motief.. |
|
.:T!M:. Senior lid WMRindex: 66 OTindex: 414 Wnplts: Amersfoort
|
Quote Ikke: Vreedzaam. Oke, dat is utopisch gedacht, maar een hoop oorlogen hebben een religieus motief.. ja @ pietjeflip dat vind ik nou humor  er staat extremisten en dat vind ik er dan weer goed aan, omdat het maar een heel klein groepje is dat zo denkt... dat heb je en hou in alle religies. |
|
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
geloofloos in alle vormen is dodelijk - als mensen nergens meer in geloven.. dan..
noem eens een paar situaties die zonder geloof rampzalig zouden zijn
straat oversteken daar komt een auto nee, dat geloof ik niet? ik steek geen straat over? ik steek niet over? ik? wie is ik? |
|
Mister D. Senior lid WMRindex: 96 OTindex: 365
|
Mooi gezegd  Nou eh ik ben gewoon Rooms Katholiek (ook wel 'RK' genoemd  ) |
|
pietjevlip Oudgediende
 WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
Quote Ikke: Vreedzaam. Oke, dat is utopisch gedacht, maar een hoop oorlogen hebben een religieus motief.. jep, en veel oorlogen hebben religie als excuus. Zonder religie zouden ze een andere smoes moeten verzinnen, en die blijken er ook nogal veel te zijn.  Jammer dat ze dit excuus zo vaak gebruiken, het geeft gelovigen zo'n slechte naam. |
|
RonHee Oudgediende
 WMRindex: 10.567 OTindex: 4.662
|
Er zijn in de loop der eeuwen meer oorlogen gevoerd met religie als achtergrond dan om het veroveren van land. Ook nu gebeurt dat nog. Behalve Amerika, dat voert alleen oorlog om economische zelfzuchtige belangen, ook wel olie genaamd. En vraagt dan steun van de Navo-landen om die oorlog voort te kunnen zetten. Want ja, het mag ook niet teveel gaan kosten he? Laat Amerika nou eerst zijn achterstallige contributie bij de navo maar eens gaan betalen voordat ze een gunst, ten faveure van zichzelf, durven te gaan vragen. |
|
CrazyM Senior lid WMRindex: 133 OTindex: 406 Wnplts: Cairns
|
Ja inderdaad, zijn ook genoeg films over gemaakt, jihads en kruistochten etc. |
|
RonHee Oudgediende
|
@ CrazyM, dat zijn geen films, dat is de waarheid door de eeuwen heen. Alleen vastgelegd op celluloid door filmmakers. |
|
Doctor Insano Erelid
 WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351
|
Ik heb iets mafs gelezen: Raëlianen. Mensen die gweloven in onstervelijkheid door klonen en dat God een alien is nog allerlei rare shit, die niet kan kloppen. Komt misschien een artikel over op WMR. Je kan ook googelen. |
|
Kpuc Oudgediende
 WMRindex: 7.557 OTindex: 38.305 S |
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of het Pastafarianisme bij mij past  |
|
ledi Oudgediende
 WMRindex: 47.811 OTindex: 23.036 S |
@Doctor I.: misschien dat daarom de Paus begon over onsterfelijkheid. Ik snapte al niet waarom dat opeens aan de orde was. @P.V.: of iemand nu religie of een ander excuus aanvoert om een oorlog te beginnen, in wezen draait het erom dat de mens macht wil hebben. De een wil dat bereiken door ZIJN godsdienst naar voren te schuiven, de ander door meer land te willen bezitten. |
|
nietmeer
|
Quote Kpuc: Ik denk dat ik maar eens ga kijken of het Pastafarianisme bij mij past  Ramen broeder. Quote Doctor Insano: Ik heb iets mafs gelezen: Ra�lianen. Mensen die gweloven in onstervelijkheid door klonen en dat God een alien is nog allerlei rare shit, die niet kan kloppen. Komt misschien een artikel over op WMR. Je kan ook googelen. Raardere shit dan een kosmische Joodse zombie die zijn eigen vader is en je onsterfelijk maakt als je symbolisch zijn vlees eet,zijn bloed drinkt en hem telepathisch doorgeeft dat je hem accepteert als je meester zodat hij een kwaad uit je ziel kan verwijderen dat er in is gekomen doordat een ribvrouw door een pratende slang werd overtuigd om van een magische boom te eten? |
|
stormzoeker Erelid
 WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
@markusw Tsja, als je het zo stelt is die alien makkelijker te geloven   |
|
RonHee Oudgediende
|
Quote Kpuc: Ik denk dat ik maar eens ga kijken of het Pastafarianisme bij mij past  Geachte Kpuc, hierbij laat het bestuur van de Pastafarianistische kerk weten dat u geschorst bent als lid. Dit op grond van het feit dat u geen pasta dreadlocks draagt.    |
|
|
|
|
CrazyM Senior lid WMRindex: 133 OTindex: 406 Wnplts: Cairns
|
Naja, als je bijvoorbeeld in Afrika op reis zou gaan lijkt het me best leuk om zulke stammen tegen te komen met van die (voor mij) vreemde geloven, waardoor ze een hele ander cultuur ook hebben.
|
|
|
@ CrazyM tuurlijk ik vind een kerk of moskee ook leuk in de vakantie. maar ik snap gewoon de gedachtengang niet helemaal. en ik vind het wel leuk om er over te discussiëren.  |
|
yakkiba Erelid
 WMRindex: 1.137 OTindex: 3.922
|
maar het is wel jammer dat we worden beoordeeld op wie we zijn vanwege wat we geloven. ik krijg vaak de reactie wat ben je aardig voor iemand met jou geloof... en normaal, terwijl ik mn geloof heel serieus neem.
Het maakt wel uit wat je gelooft vind ik, omdat ik niet geloof dat alle wegen naar rome gaan, maar wie je bent heeft daar niks mee te maken.
het zou fijn zijn als we elkaar niet uitlachen om wat we geloven maar eerder kijken wat de ander gelooft en daar serieus en ook eerlijk onderzoek naar doen. wie weet vind je iets dat de moeite waard is en veranderd je levensvisie, of raak je meer overtuigd in wat je gelooft. |
|
Madarian Oudgediende
 WMRindex: 2.597 OTindex: 5.605
|
Waar geloof ik in?
Eén kracht met een eigen wil, wat overal om ons heen is. Een klein stukje is een steen, het ander water, weer een ander stukje de levende wezens. Dat is hetgene wat ik "God" noem.
Goed en kwaad bestaat niet: is uitgevonden door de mens. Wat wel bestaat is de regels die de mens heeft gemaakt om met elkaar om te gaan, en die moeten gerespecteerd worden.
Daarom hou ik me aan de regel: doe een ander niet aan wat je zelf niet aangedaan wilt worden.
Alle religies waar maar één god is, is hetzelfde geloof, met daarin kleine verschillen. Maak je de de god van de andere religie zwart, dan ben je je eigen god aan het zwartmaken. Noem je andere personen ongelovig, dan ben je zelf de ongelovige.
Als veel personen zulke opvattingen hebben /aannemen, dan scheelt dat al een groot gedeelte van de oorlogen en aanslagen... |
|
yakkiba Erelid
|
Heel diep Madarian, maar als goed en kwaad niet bestaat, waarom hebben alle mensen ongeacht waar ze vandaan komen een globaal idee van wat wel en niet kan? Of je nou uit he bos komt uof uit de stad, sommige dingen worden nergens echt geaccepteerd.
Behalve dat is het moeilijk te geloven dat God een kracht is die overal is maar toch een eigen wil heeft. Dat is een beetje tegenovergesteld want ik zie een steen niets uit zichzelf doen. Er is duidelijk niet 1 God, aangezien mensen zelf bepaalde dingen als God anwijzen zoals hun leider of de grootste boom in het dictsbijzijnde park. Is er een God dan moet er concreet bewijs zijn, zo niet dan is er wat anders aan de hand. |
|
Madarian Oudgediende
 WMRindex: 2.597 OTindex: 5.605
|
@yakkibaVele dingen zijn van jongs af aan ingeprent, en hebben generaties lang de tijd gekregen om te verspreiden. Als je echt wat voorbeelden wilt, dan moet je in het verleden kijken naar de verschillende rassen: vikingen, aziatische, romeinen, enz... Goed en kwaad is allemaal relatief: Amerika v.s. Iran: wie is het kwaad? Volgens Amerika is het Iran, volgens Iran is het Amerika... God is energie. Alles om ons heen is in feite een vorm van energie: van de rots tot een mens. Die energie zoekt altijd een balans, en heeft een eigen wil. Een beetje zoals "the force" uit Star Wars. Ik zie God als alles. En het bewijs is alles om ons heen. Het leven zelf. Hoe is het mogelijk dat alles om ons heen leeft Het vindt altijd wel een weg. |
|
yakkiba Erelid
|
@MadarianDan heeft het niet echt een eigen wil maar is het een force of nature zoals zwaartekracht en geen actieve energie die dingen produceert en dus niet echt (dat is niet om respectloos te klinken hoor) zinvol om waarde toe te kennen net zo min als dat de seizoenen aanbidden nut zou hebben. Goed en kwaad lijkt relatief maar dat is verzonnen door filosofen die hun leiders een excuus willen gunnen om te doen en laten wat zij willen. Ik kan alles doen vanuit mijn perspectief, maar dat neemt niet weg dat er bepaalde absolute waarheden zijn waar je je aan moet houden lijkt me. Overigens geeft zo een uitleg geen doel van je leven dan slechts onderdeel zijn van een energie... lijkt me toch dat we wel een doel hebben toch? |
|
r03l Erelid
 WMRindex: 784 OTindex: 1.990
|
Geen doel is ook een doel |
|