Welk geloof hang jij aan |
Kristel
Oudgediende
 WMRindex: 3.529 OTindex: 5.364 T S |
G*D is een creatie geen creator |
|
stompje Senior lid WMRindex: 135 OTindex: 280 Wnplts: Niet lutje S |
volledige versie:
oh ja, god heeft de mens niet gecreëerd, de mens heeft god gecreëerd |
|
CrazyAp Lid WMRindex: 29 OTindex: 28 Wnplts: Dinxperlo T |
Quote "Giovanni": Ik stop hier mee. Ik word alleen maar kwaad.
Als god algoed en almachtig is dan is er geen kwaad.
De god van de bijbel is een sadist. Weg met die lutser. Er bestaat ook altijd nog zoiets als een duivel;) of satan. Er is altijd goed en kwaad, want als dat niet zo zijn dan zouden we allemaal robotjes zijn die óf goed óf kwaad doen, maar aangezien wij dat niet zijn is er altijd een mengeling van goed en kwaad. Je weet zelf wel wat niet goed is, waar je je niet goed bij voelt, als je je gezonde verstand maar gebruikt.  |
|
nietmeer
|
Quote CrazyAp: Er bestaat ook altijd nog zoiets als een duivel;) of satan. Er is altijd goed en kwaad, want als dat niet zo zijn dan zouden we allemaal robotjes zijn die �f goed �f kwaad doen, maar aangezien wij dat niet zijn is er altijd een mengeling van goed en kwaad. Je weet zelf wel wat niet goed is, waar je je niet goed bij voelt, als je je gezonde verstand maar gebruikt.  Goed en kwaad zijn vage, overlappende concepten. Absoluut goed en kwaad bestaan niet. |
|
CrazyAp Lid WMRindex: 29 OTindex: 28 Wnplts: Dinxperlo T |
Daarom zeg ik ook dat er een mengeling is van goed en kwaad;) It's a difference.. Je moet Jezus zijn wil je perfect goed zijn;) Maar ernaar streven is al positief. Je kunt het nooit helemaal goed doen  |
|
alweerdood
winnaar PW 06
 WMRindex: 852 OTindex: 5.796
|
Nja, de meeste reagerende zijn nieuwe leden hier, maar ik heb nog tégen Giovanni gedebatteerd in het Evolutietopic, en nu is ie aan de evolutiekant gekomen en heeft God(als ie al bestaat...) de rug toegekeerd, dus het kan zijn dat niet alle argumenten(of het ontbreken daarvan) even duidelijk zijn als je niet de gehele achtergrond kent;) |
|
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Geloven mag - maar niet ten kosten van andermans leven en beleven. |
|
Kristel
Oudgediende
 WMRindex: 3.529 OTindex: 5.364 T S |
Daar waar het Christendom begint houd het Christen zijn op. Uiteindelijk gaat het allemaal om het Christenbewustzijn. Ik vind dit wel een heel moeilijk onderwerp om op deze manier te bespreken omdat je elkaar zo snel verkeerd kunt interpreteren. |
|
Madarian Oudgediende
 WMRindex: 2.597 OTindex: 5.605
|
Op zich is het geloof zelf niet het probleem. Het probleem is hoe er geregeld mee omgegaan wordt door veel mensen: puur voor eigenbelang. En ter goede orde: Goed en kwaad bestaat niet: Dit is een "uitvinding" van de mens. God heeft de wereld gemaakt met alle goede en slechte kwaliteiten. De mens geeft de duivel de schuld aan de slechte kwaliteiten, terwijl het gewoon bij het totaalplaatje hoort van de wereld. En de concepten goed en kwaad zijn ook nog eens relatief. Amerika tegen Iran bijvoorbeeld. Amerika: Iran is slecht. Iran: Amerika is slecht. God is niet onfeilbaar, anders had hij de mens niet gemaakt.  Hij leert wel van z'n fouten, en heeft een "opruimsysteem" bedacht: geen levensvatbaarheid in de natuur voor gehandicapte (lees zwakke) dieren. Die zullen sterven zonder voor nakomelingen gezorgd te hebben. God heeft misschien de mens gemaakt (ik ben er niet bij geweest  ), maar zeker is het dat de mens het concept God heeft "gemaakt". |
|
RonHee Oudgediende
 WMRindex: 10.567 OTindex: 4.662
|
@ Madarian: Goed en kwaad bestaat niet?? Jij vind het dus goed als ik jouw fiets jat? Of word je dan kwaad omdat je fiets gejat is?
|
|
Madarian Oudgediende
|
@RonHeeTuurlijk vind ik dat niet goed. Er is ook nog zoiets als de menselijke samenlevingsregels: de wet. Daar hou ik me aan. |
|
RonHee Oudgediende
|
En ik maar denken dat je het goed vind.  (Ik zou het nooit doen) Maar de scheidlijn tussen het goede en kwade is heel dun, dat is gewoon een gegeven. Doe ik jou goed, zal ik goed ontmoeten. Doe ik jou kwaad, dan kan ik een kwade reactie van jou verwachten. Goed en slecht is een totaal ander gegeven, je hebt mensen met een goede instelling, maar je hebt ook mensen met een duidelijk minder goede instelling in de samenleving. Kan zijn in werken, maar ook in sociaal gedrag, crimineel gedrag en noem maar op. |
|
RonHee Oudgediende
|
Even nog ter aanvulling: Wetten zijn erom nageleefd of gebroken te worden, dat is al eeuwenlang zo. Wetten bepalen alleen die dunne scheidslijn tussen goed of slecht. |
|
nietmeer
|
Geloven en interpetatie
Ik had laatst een gesprek met iemand over het geloven. Hij vroeg zich af, als er maar 1 god was, hoe komt het dan dat er zoveel sorten geloven/religies waren. En dat deze religies elkaar onder het mom van geloofs verspreiding elkaar kunnen afmaken, terwijl er in de diverse geschriften staat:"Heb elkander lief."
Deze persoon is opgegroeid zonder kerkelijke leer maar is op latere leeftijd op zoek gegaan naar het "iets".
Ik vertelde hem dit verhaal:
We staan met z'n allen net na een kruispunt op de bus te wachten. De bus is wat aan de late kant. Daar komt de bus aan. We pakken onze bagage en staan bij de halte in afwachting van de bus. Bij het oversteken van het kruispunt gebeurt er een ongeluk.
Als de politie komt en onze getuigenissen afneemt hebben we eigenlijk allemaal een ander verhaal. Hoe komt dat zou je je afvragen, we waren allemaal op de zelfde tijd op de zelfde plaats en zagen allemaal de zefde dingen gebeuren.
Zo is het ook met het geloof, het zijn de kleine dingen die ons bij blijven, maar een ander niet zag. En zo is het mens eigen, dat wij probeeren anderen met allemacht er van te overtuigen dat de detaai's die wij gezien hebben de enige en daarom ook de juiste zijn.
Vaak is het dan ook beter om het hele plaatje te bekijken om er een goed overzicht van te krijgen.
Dit geldt natuurlijk ook over de geloofs boeken, dit is een persoonlekke interpetatie van een gebeurtenis, een oogetuige verslag zo te spreken. En aan de hand van dat verslag moeten wij een plaatje zien te construeeren.
Je ziet dus wat voor probleemen dat geeft. Wees dus niet te snel voordat je een oordeel geeft of "het ware" geloof opdringd en probeer er samen een oplossing voor te vinden voor de aanbiding/interpetatie van jullie geloven.
|
|
Madarian Oudgediende
|
@RonHeeDat heb je volgens mij mis. Wetten zijn de regels die de mens heeft gemaakt om samen te kunnen leven. Leef je daar niet naar, dan wordt je gestraft door de mensen die er wel naar leven. De uiterste straffen zijn de doodstraf en/of je wordt verbannen (naar de gevangenis). Dat die wetten gemaakt zijn op basis van het concept Goed en Kwaad wordt iedereen ingegoten van jongs af aan, maar eigenlijk bestaan Goed en Kwaad niet. Iemand die voedel steelt om te kunnen leven, is die slecht of niet? Stelen is in principe slecht, maar als je anders dood gaat... |
|
RonHee Oudgediende
|
Zie je hoe dun die scheidslijn is? |
|
Madarian Oudgediende
|
@benny1974 Dat is hele goede vergelijking, en het klopt ook nog eens.
Als je heel simpel kijkt naar alle geloven waar sprake is van maar één god, dan zul je zien dat Allah, Jehova en God één en dezelfde zijn.
Alleen de details zijn verschillend. Dus als een NEPmoslim extremist een "ongelovige" doodt, dan doodt hij in werkelijkheid een anders gelovige, maar wel degelijk een gelovige. |
|
nietmeer
|
@ Madarian Jehova is een interpetatie van de hebreeuwse naam voor God.
En zelfs een atheist hangt een geloof aan, het geloof van het niet geloven. |
|
Madarian Oudgediende
|
@bennyIk bedoel er alleen maar mee dat alle één God geloven afsplitsingen zijn van één geloof. Jodendom, Christendom en de Islam zijn eigenlijk hetzelfde geloof (één God), alleen zijn de details anders. |
|
nietmeer
|
"Amen" |
|
nietmeer
|
Quote Madarian: @bennyIk bedoel er alleen maar mee dat alle ��n God geloven afsplitsingen zijn van ��n geloof. Jodendom, Christendom en de Islam zijn eigenlijk hetzelfde geloof (��n God), alleen zijn de details anders. Er zijn meer monotheistische goden dan de God van Abraham. Het oude Egypte kende een monotheïstisch geloof. Zie ook Zoroastrisme. Quote benny1974: @ Madarian Jehova is een interpetatie van de hebreeuwse naam voor God.
En zelfs een atheist hangt een geloof aan, het geloof van het niet geloven. Niet geloven is geen geloof. Daarom heet het niet geloven. Niet geloven in een god en geloven dat er geen goden zijn, zijn twee verschillende dingen. Iemand die is opgegroeid zonder het idee van een god heeft een ander 'gebrek aan geloof' dan iemand die bijvoorbeeld katholiek is opgevoed maar later in zijn leven afstand heeft genomen van het idee dat er een god is. Zo is er ook 'sterk' (er zijn geen goden) en 'zwak' (ikzelf geloof niet in goden) atheïsme. |
|
Madarian Oudgediende
|
@markusw Dat geloof zou je dan bij het rijtje kunnen toevoegen. Misschien is dat wel de oorsprong van de andere één God godsdiensten, misschien ook niet. |
|
Ikke
Oudgediende
 WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Quote Douglas Adams: Other people will ask how I can possibly claim to know? Isn’t belief-that-there-is-not-a-god as irrational, arrogant, etc., as belief-that-there-is-a-god? To which I say no for several reasons. First of all I do not believe-that-there-is-not-a-god. I don’t see what belief has got to do with it. I believe or don’t believe my four-year old daughter when she tells me that she didn’t make that mess on the floor. I believe in justice and fair play (though I don’t know exactly how we achieve them, other than by continually trying against all possible odds of success). I also believe that England should enter the European Monetary Union. I am not remotely enough of an economist to argue the issue vigorously with someone who is, but what little I do know, reinforced with a hefty dollop of gut feeling, strongly suggests to me that it’s the right course. I could very easily turn out to be wrong, and I know that. These seem to me to be legitimate uses for the word believe. As a carapace for the protection of irrational notions from legitimate questions, however, I think that the word has a lot of mischief to answer for. So, I do not believe-that-there-is-no-god. I am, however, convinced that there is no god, which is a totally different stance and takes me on to my second reason. Bron: American Atheist [atheistperspective.com] Interessant interview, zeker de moeite waard om te lezen. |
|
nietmeer
|
markusw Natuurlijk moet je onderscheid maken tussen mensen die het geloof afzweren en mensen die van geen geloof weten.
Maar wat ik duidelijk wilde maken is dat er mensen zijn die denken dat zij de "juiste geloofs leer" aanhangen en dat dan ook op een dusdanige manier over willen brengen op anderen dat die mensen geschaard kunnen worden onder de groep fanatiekelingen/extremisten. Maar met een beetje verdraagzaamheid en open staan voor andermans denk of levens overtuiging heb je volgens mij wel een betere vorm communicatie tussen elkaar.
|
|
yakkiba Erelid
 WMRindex: 1.137 OTindex: 3.922
|
Jullie argumenten zijn allemaal heel interessant en leuk maar gaan nergens over.
Een ieder hier vind dat God een creatie is, een excuus om rotzooi uit te halen of een idee om dingen te verklaren.
Al dit soort uitspraken komen uit een verbitterd onbegrip van wat er gebeurt op aarde en de rol die religie daarin speelt. Giovanni (no offence) is daar een sprekend voorbeeld van. Hij kijkt bijvoorbeeld slechts naar dingen die in zijn gevoel en gedachten een vervelend idee opbrengen maar niet naar de oorzaken van die gebeurtenissen.
God moet niet worden bekeken zoals een islam hem schetst of zoals een katholieke kerk hem schets als een of andere wraakzuchtige, onredelijke bloeddorstige gozer. Ook niet als een sadistische marionettenspeler.
let goed op op wat ik zeg nu
Alle ideeen die er zijn van God dat hij ons leven slecht beinvloed om ons lot te bepalen en de beweringen dat hij bepaalde soorten van mensen dood wil hebben zijn een keiharde smerige leugen
nergens, maar dan ook nergens in de bijbel zijn er bewijzen hiervoor te vinden. Sterker nog, de bijbel geeft het tegenovergestelde aan hiervan. Als het aan God ligt gaat er niemand dood en is niemand zondig. Het probleem ligt niet bij God maar bij ons. Bij jullie en mij en alle andere mensen. Wat kiezen wij om te doen met ons leven? Welke dingen streven wij na? Als wij precies volgens de bijbel zouden leven zouden wij allemaal vredelievende mensen zijn die in staat zijn elkaar te vergeven en om de lijnen open te houden. We zouden een vrede hebben die geen grenzen kent en tot alles in staat zijn.
Doen jullie niet weleens dingen die de vrede en de sfeer niet bevorderen? Je weet dat we dat allemaal doen dus ontkennen zou liegen zijn.
Hou op verblind te raken door hypocriete mensen als pastoors en imams en andere zogenaamde leiders van grote religieen en ga kijken naar wat er echt staat. Hou op te speculeren over wat wel en wat niet is om jezelf gek te maken met verwarrende en verdrietige gedachtes en onderzoek wat er echt in dat boek staat. Lees alles niet een stukje.
Ik durf te wedden dat een ieder van jullie erachter zal komen dat wat er in de kerk of de moskee word geleerd bijzonder veel verschilt met wat er echt in de boeken staat.
Iedereen heeft een eigen wil dus een eigen keus en een eigen kans op invulling van zijn leven. Ik doe mijn best om die richten naar de handleiding van een persoon waarvan ik persoonlijk geloof dat het een liefdevolle schepper is die niets anders heeft dan dat we als one happy family leven. Ik zal mijn best doen om mijn leven op een liefdevolle manier in te richten met een open en vriendelijke blik jegens alle mensen, niemand veroordelend op wat hij doet omdat ikzelf ook verre van perfect en goed ben.
Zeg niet God bestaat niet, zeg ik geloof niet in God. Je hebt niet genoeg kennis om dit zeker te stellen totdat dit leven uit is en je erachter komt dat er wel iets is na de dood, of niet. |
|